Thursday, October 23, 2008

TINDAKAN YDP DEWAN RAKYAT TIDAK PERLU DIPERTIKAI

oleh: Mustikacitra-indah

MP Permatang Pauh (PKR), DSAI telah bangun dan membantah keputusan Speaker Dewan, Tan Sri Pandikar Amin Mulia menggunakan kuasanya di bawah Perkara 44 (3) yang memerintahkan MP Tasik Gelugor (DAP), Karpal Singh keluar Dewan dan digantung kehadiran ke Dewan selama 2 hari..

Namun Tan Sri Speker masih tetap dengan pendiriannya dan meminta supaya MP Permatang Pauh memberi jaminan yang penuh kepada beliau jika tiada lagi MP (Pembangkang) yang berkelakuan kurang sopan seperti yang telah dilakukan oleh MP Tasik Gelugor. Namun, MP Permatang Pauh gagal memberikan kata putus dan terkedu seketika dengan arahan Tan Sri Speaker. Iyalah, mana boleh DSAI memberikan jaminan sebegitu memandang beliau juga ada bersikap demikian di Parlimen. Kepada MP Permatang Pauh, duduk diam-diam sajalah. Jangan mencelah kalau tak tahu hujung pangkalnya. Jangan main hentam sahaja.

2 comments:

rayliew said...

Walaupun dalam PAKATAN RAKYAT, namun bukan dalam parti yang sama PKR, DAP, PAS.. Mana DSAI boleh jamin MP DAP tidak akan bertindak tidak sopan keran budaya tidak sopan ini telah lama dipraktikkan oleh wakil rakyat DAP dalam dewan untuk mendapatkan CHEAP PUBLICITY..suka jadi HERO/HEROIN, masalah dan kepentingan rakyat diketepikan... PAKATAN TERSEBUT SEMEMANGNYA TIDAK SEPAKAT..

puteri kenyalang said...

apa-apa pun,Speaker Dewan buat apa yang rasa dia patut buat..dia ada hak untuk menggunakan kuasanya bagi menjamin kesejahteraan semua...jadi kesemua ahli dewan hendaklah mengambil pengajaran daripada apa yang telah berlaku...ini menunjukan speaker dewan benar2 kesal dengan sikap sesetangah ahli yang biadap dan tidak menhormati diantara satu sama lain..ingat-ingatlah bahawa dewan bersidang pun ada orang lain tgk..tinjukkan sikap wakil rakyat yang benar-benar patut di hormati..biar orang tengok kita berdasarkan sikar kita yang positif..