Monday, October 13, 2008

DEWA ANWAR-BERHALA BARU PAKATAN RAKYAT

oleh: mymassa


"Satu replika gergasi pertama di Malaysia telah berjaya dirasmikan dengan jayanya oleh YB Amiruddin Saari (ADUN Batu Caves), YB Manikavasagam (MP Kapar), YB Sivarasah (MP Subang) dan YB William Leong (MP Selayang) selaku tetamu kehormat majlis ini. Replika yang setinggi hampir 40 kaki itu menelan kos perbelanjaan hampir RM 5000.00 dengan Bantuan para aktivis dan reformis serta penduduk Dun Batu Caves yang mahukan semangat Y.B Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membina Malaysia baru akan terus berkekalan dan ianya juga merupakan simbol sebagai tanda sokongan padu masyarakat pelbagai kaum di Dun Batu Caves ini."


Mufti Perlis: Jangan taksub mendewakan Anwar

Oleh ARIFFUDDIN ISHAK


Semakin bertambah mengarut orang2 PKR ni. Dah mula pulak nak mendewa-dewakan Brader Anwar Bin Ibrahim. Wajarkah alasan menterjemahkan semangat seseorang melalui pembinaan replika? Kononnya sebagai simbol masyarakat pelbagai kaum. Simbol apa?

Orang Kristian dan Yahudi je yang biasa ada simbol ni. Mula2 memanglah mereka kata tujuan pembinaannya semata2 nak menyuburkan semangat penyokong PR. Lepas tu, ramai pulak yang akan datang menziarah kononnya untuk bagi penghormatan.

Kemudian mulalah replika Anwar tu diletakkan kalungan bunga, kad, sepanduk, buah, ayam golek, kemenyan dan segala macam tok nenek pengeras bomoh. Penyudahnya jadi BERHALA yang akan disembah oleh penyokong PR untuk memohon dikurniakan 'semangat Anwar'.

Apa la punya bengong orang2 pembangkang ni. Che Det yang terkenal hebat seantero dunia tu pun orang tak buat replika. Nampak benar taksub penyokong2 Pakatan Rakyat ni. Taksub membabi buta.



Lebih bertambah bengong bila Adun Batu Caves, Amiruddin Saari yang selaku umat Islam turut terlibat dalam perasmian FUTURE BERHALA ni.



Lepas ni ramai pulak yang akan buat replika Hadi Awang, Lim Kit Siang, Karpal Singh, Teresa Kok, RPK dan sebagainya atas alasan 'semangat'.

p/s: Orang Pas tak komen ke replika Anwar yang seakan patung Saddam yang dah runtuh tu?

sumber - Paneh Miang


PETALING JAYA: Penyokong Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dinasihatkan agar tidak terlalu taksub hingga dilihat seolah-olah memuja pemimpin itu.

Mufti Perlis, Dr. Mohd Asri Zainul Abidin berkata tindakan penyokong Anwar membina replika setinggi 12.2 meter itu seolah-olah mereka terlalu mengagung-agungkannya.

"saya tak salahkan Anwar, bukan dia yang pasang gambar itu. Penyokong beliau itu jangan bertindak berlebih-lebihan kerana ia boleh memesongkan akidah umat Islam," katanya ketika dihubungi mStar Online.

Tambah beliau tindakan memasang replika tersebut perlu dihentikan segera kerana bimbang perkara itu akan menjadi satu amalan dalam masyarakat.

Dr. Mohd Asri berkata jika perkara tersebut dibiarkan masyarakat akan beranggapan ia sebagai sesuatu yang biasa.

"Kita tak mahu perkara ini jadi satu amalan dalam masyarakat. Sekarang gambar Anwar, lepas ini mungkin gambar pemimpin lain pula yang akan diagung-agungkan," katanya.

Beliau berkata, para penyokong seseorang pemimpin itu boleh memuji mengenai kepimpinan dan juga idealisme pemimpin mereka.

"Kita patut puji sumbangan pemimpin kita, bukan dengan cara memuja mereka," katanya.

Tegasnya umat Islam seharusnya menentang sebarang bentuk pembinaan patung dan mengelakkan sebarang unsur pemujaan.

"Mereka mungkin menidakkannya, tapi ia sebenarnya adalah unsur pemujaan melampau kerana jelas sekali tujuan mereka adalah untuk menyanjungi Anwar.

"Jadi replika itu perlu diturunkan segera dan ia merupakan satu pembaziran," katanya.

Ditanya bagaimana dengan tindakan meletakkan gambar pemimpin pada sepanduk atau poster, beliau berkata ia bergantung tujuannya.

"Kita perlu lihat pada tujuannya dahulu. Contohnya gambar pemimpin pada poster pilihan raya, ia bertujuan memperkenalkan pemimpin itu.

"Tapi kalau bina replika sebesar itu apa pula maksudnya?" katanya.

sumber- mstar.online

2 comments:

LIMAUDONG said...

Hello JR

Perbuatan mereka membina patung dan mengantung HANTU besar DSAI adalah salah disegi Undang-Undang Majlis Tempatan.
Polis misti turunkan patung hantu dewa anwar itu.

Anonymous said...

tapi rasa2nya kalo gambar paklah ke najib ke musti korang kata bagus kan?
tau dahh..