Wednesday, October 22, 2008

Kail atau Ikan

Oleh: Norey

Cadangan pembangkang untuk memberi wang tunai sebanyak RM6,000 kepada rakyat miskin amatlah tidak relevan. Bak kata Ahli Parlimen BN Kimanis, “Lebih baik diberi kail daripada memberi ikan”.

Ini kerana apabila diberi duit ianya akan dibelanjakan dan habis tidak sampai setahun tetapi jika kita memberi bantuan dalam menaik taraf hidup mereka adalah lebih bagus untuk mereka menampung hidup selamanya.

Telah banyak bantuan yang disediakan oleh kerajaan terutamanya melalui IKS (Industri Kecil dan Sederhana) dalam membantu rakyat. Rakyat boleh memilih untuk berniaga ataupun bertani kerana adanya bantuan melalui MARA juga Kementerian Pertanian. Tepuk dada dan tanyalah diri sendiri untuk kita meningkatkan lagi kehidupan kita.

4 comments:

Rebak Anyut said...

give them both.. kail dan ikan..mcm nak bantu IKS gak leee... bantu bagi modal.. buka peluang untuk market mereka.. baru ngam...kalau nak lagi bagi manual untuk cara memancing ikan yang paling efisen dan efektif...hah

LIMAUDONG said...

Salam JR

Kenapa tak beri RM6000/- kalau dibagi 12 bulan dia hanya menerima RM500/-sebulan dan ini adalah linkungan orang miskin namanya. YB jangan marah . YB jangan bantah . Sokong berilah kedua-dua mana tahu pada PRU-13 dia akan undi YB Kimanis.
Semasa berkempen dulu pembangkang berjanji akan beri RM6,000-00 tetapi bila menang lain cerita, apa dia cakap '" Tidak lapat kasih Luit 6 LIBU OOoo kelana tidak munang ponoh-ponoh ".
Sudahlah itu, 'Ayam terlepas tangan bau tahi ayam '

vicky said...

Good if they can distributes out the "GOLDEN SPOON" for betterment of their promises to rakyat so every rakyat goyong kaki.

rayliew said...

Saya tidak bersetuju untuk beri semua. YANG LEBIH PENTING ADALAH KAIL yang dapat menjamin masa depan rakyat.. tanpa kail, mana dapat ikan..tangkap pakai tangan di air laut yang luas..NOT POSSIBLE..Oleh itu raykat perlu memahami apa jenis KAIL yang telah disediakan oleh kerajaan dan menggunakan sepenuhnya KAIL tersebut untuk meningkatkan pendapatan mereka yang juga akan meningkatkan taraf kehidupan mereka. Kalau kita selalu bagi IKAN sahaja, ianya akan jadi malas dan hanya menunggu habuan sahaja..