Thursday, October 9, 2008

MP Seputeh banyak kerenah sehingga perlu ‘bodyguard’?

Oleh: Pemikir

Ada yang mengesyorkan bahawa pihak polis memberi perlindungan kepada MP Seputeh, Teresa Kok setelah mendapat gangguan di rumah beliau tempoh hari. Perkara ini adalah baik tetapi masyarakat perlu faham bahawa tidak ada peruntukan untuk wakil-wakil rakyat baik sama ada Parlimen atau Dewan Undangan diberi perlindungan polis semasa menjalankan tugas. Ini tidak dikecualikan pada mana-mana MP termasuk MP Seputeh yang sepatutnya menyalahkan dirinya sendiri kerana tidak sensitif dalam isu azan di masjid-masjid Selangor. Secara tidak sedar kegiatan beliau ini hanya mengundang kemarahan.

Pada hemat Wira memadailah dengan laporan yang telah dibuat oleh beliau dibalai polis dan sudah pasti peronda-peronda polis akan membuat pemantauan keselamatan di sekitar tempat kediaman MP Seputeh. Apa yang MP ini perlu buat adalah mudah iaitu bersikap rendah diri dan berhemah dengan semua kaum. Tidak perlu membuat sesuatu dengan keghairahan yang boleh dianggap provokasi oleh kaum tertentu. Sebagai MP beliau tidak terlewat untuk memulihkan imej buruk supaya rakyat tidak meluat terhadapnya sehingga 2013.

Pihak polis telah menjalankan tugas dengan baik dan hasrat MP Seputeh untuk mengupah pengawal peribadi swasta boleh diteruskan. Tetapi banyak implikasi negatif kerana ini akan memaparkan bahawa beliau adalah MP yang tidak popular di kalangan pengundi-pengundi tempatan. Ia juga tidak akan disenangi oleh pengundi-pengundi yang ingin berurusan dengan MPnya.

2 comments:

PineappleTown said...

Salam Datuk,
kalau tidak berbuat salah, MP Seputeh jangalah takut sehingga mengaji bodyguard... Semua wakil rakyat adalah sama taraf...

LIMAUDONG said...

Dear JR

Teresa Kok tak perlu " bodyguard " rekomen dia berkawinlah 2 atau 4 suami dan suruh suami-suami dia sebagai bodyguard. Licek betul YB ini.