Wednesday, January 14, 2009

PAS MEMPOLEMIKKAN ISU AGAMA

Oleh: Tulip Desa
Dosa dan pahala itu adala hak mutlak Allah s.w.t.
Tok Guru Menteri Besar Kelantan tidak berhak menentukan dosa dan pahala, syurga dan neraka kepada pengundi.

Isu ini dicetuskan oleh Menteri Besar Kelantan yang mendakwa undi PAS dapat pahala. Manakala, undi PAS masuk syurga pula adalah kenyataan Allahyarham Buniyamin Yaakob.
Isu Syurga:

Sebenarnya, makhluk pertama yang menjaja dan menjamin syurga ialah Iblis sewaktu Nabi Adam di dalam syurga (lihat surah Al-A’raf:ayat 20-22).

Aqidah kita seharusnya ialah penentuan syurga atau neraka adalah milik Allah s.w.t., bukan milik individu.

Isu Pahala :

Undi PAS bukan dapat pahala tetapi berdosa merujuk kepada ideologi yang dibawa, iaitu memperkudakan agama semaksimum mungkin untuk parti. Antara isu yang jelas dipermainkan ialah isu Tuhan Mencarut, maka kita juga boleh mencarut. Manakala ideologi sebelum itu pula ialah Islam adalah PAS dan PAS adalah Islam.

Kalau mereka hendak kata juga undi PAS dapat pahala, maka kita katakan pahala yang mereka dapat adalah sedikit kerana sumbangan PAS untuk Islam amat sedikit malah bagaikan tiada. Tetapi, undi UMNO dapat pahala lebih besar kerana jasa UMNO kepada pembangunan umat Islam telah terbukti sejak sekian lama.
PAS menggunakan isu tersebut untuk meraih undi dan juga untuk publisiti untuk mengukuhkan kedudukan politik PAS yang kini dilihat semakin goyah.

Tok Guru tidak sewajarnya mengeluarkan kenyataan sedemikian kerana mempunyai pengetahuan ilmu agama yang tinggi. Apa yang dilakukan oleh Tok Guru dikhuatiri hanya memesongkan minda dan akidah umat Islam.


No comments: