Thursday, January 15, 2009

Keluar jika hudud dilaksana

KUALA LUMPUR 14 Jan. - DAP mengancam untuk menarik diri daripada Pakatan Rakyat sekiranya Pas masih mahu melaksanakan undang- undang hudud dan qisas jika pembangkang menerajui negara ini.

Pengerusi DAP, Karpal Singh ketika menyatakan perkara itu mengulangi pendirian bahawa hukum hudud dan qisas bukan menjadi dasar DAP dan tidak termasuk dalam manifesto Pakatan Rakyat pada pilihan raya umum Mac tahun lepas.

"Sewajarnya Pas mengambil kira pandangan DAP sebagai anggota dalam Pakatan Rakyat dan menghormati pendirian kami," katanya kepada pemberita di luar perkarangan Istana Negara di sini hari ini.

Terdahulu beliau menyerahkan surat kepada Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin mengenai pelantikan Tan Sri Zaki Tun Azmi sebagai Ketua Hakim Negara. Surat itu diterima oleh Setiausaha Istana Negara Zainab Muhammad di luar pagar pintu belakang Istana Negara.

Pada 21 Disember lepas, Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa berkata, parti itu tidak pernah melupakan dasar perjuangannya untuk menegakkan pemerintahan Islam di negara ini termasuk melaksanakan hukum hudud.
Sumber: Utusan Malaysia (15 Jan. 2008)
**********************************
Citra Adora:
DAP mengulangi pendiriannya untuk tidak sesekali menerima hukum hudud dan qisas jika Pakatan Rakyat berjaya mentadbir negara. DAP turut memberi amaran kepada PAS bahawa mereka akan keluar daripada gabungan Pakatan Rakyat jika PAS bertegas ingin melaksanakannya.
Kenyataan ini secara tidak langsung memberi impak yang besar terhadap kredibiliti dan kepimpinan PAS kerana impian mereka tidak disokong DAP.
Nampaknya cadangan untuk melaksanakan hukum hudud oleh PAS ini hanyalah merupakan provokasi dan propaganda mereka sahaja bagi mempengaruhi pengundi-pengundi beragama Islam.

No comments: