Sunday, July 20, 2008

TUMPUKAN PERHATIAN MEMBELA RAKYAT

Oleh Pemikir Negara

Anggota UMNO yang mula bermesyuarat perlu memberi tumpuan kepada usaha membantu rakyat negara ini menghadapi tekanan daripada kenaikan harga minyak dan harga barang ketika ini. Ini lebih penting daripada berpolitik yang tidak sihat.

Janganlah mengadakan mesyuarat untuk membincangkan siapakah yang akan dinamakan untuk bertanding Presiden atau Timbalan Presiden. Mereka perlu memahami dan menghayati kenyataan Presiden UMNO yang sudah menyuarakan kesanggupannya untuk memberikan kuasa kepada Timbalannya pada Jun 2010.

Oleh itu, anggota UMNO tidak payahlah hendak memerah otak untuk memikirkan siapa yang disorong ke depan untuk bertanding sebagai Presiden sama ada Ku LI atau DS Najib atau TS Muhyidin. Yang sudah mereka maklum ialah Paklah sebagai Presiden dan DS Najib sebagai Timbalan Presiden. Yang lain, pilihlah daripada lebih 10 orang yang ingin menawarkan diri sebagai calon Naib Presiden.

Rakyat negara ini sekarang memerlukan pembelaan bagi meringankan beban mereka kerana kenaikan harga minyak global yang memberi kesan kepada mereka. Segala bantuan oleh kerajaan sudah tentulah meringankan beban tetapi pemimpin politik perlu juga memikirkan perkara yang dapat menambah pendapatan mereka.

Hari ini, usaha Datuk Noh Omar untuk menubuhkan Koperasi Bela Rakyat (KOBERA) adalah usaha untuk membantu rakyat di seluruh negara membabitkan diri dengan koperasi yang mampu membantu mereka menghadapi tekanan daripada kenaikan harga barang.

Seperti yang dinyatakan oleh Paklah, koperasi digunakan oleh kerajaan untuk menghadapi masalah kenaikan harga barang pada tahun 1970an dulu yang sedikit sebanyak meringankan beban masyarakat terutama di kampung.

Bagaimanapun, penubuhan koperasi itu perlu dipastikan memiliki pengurusan yang baik dan memahami segala selok-belok perjalanan koperasi dan bukannya menguruskannya sebagai sebuah kumpulan kampung yang tidak profesional.

No comments: