Friday, July 11, 2008

PENJELASAN MENTERI KERJA RAYA TENTANG KELEWATAN PROJEK

OLEH : SERI MELUR

MP Pasir Mas memohon YB menteri Kerja Raya menyemak balik projek-projek yang tidak dapat disiapkan oleh kontraktor sebelum kenaikan harga minyak dan bahan binaan. ini kerana kelewatan kontraktor ini akan menyebabkan penambahan kos dan ianya akan membebankan rakyat dan kerajaan.

Sementara itu, MP Pasir Salak pula mempersoalkan kerenah birokkrasi dalam jabatan kerajaan sehingga menyebabkan kelewatan sesuatu projek disiapkan dan projek-projek ini tersasar daripada tempoh yang telah ditetapkan.Jika budaya ini tidak diubah, ianya akan membebankan kerajaan.sebagai contoh, banyak projek-projek yang telah dirancang pada RMK 8 terpaksa di bawa ke RMK 9.

Dalam jawapannya, YB Menteri memberitahu bahawa kelewatan sesuatu projek itu bergantung kepada banyak sebab. Antaranya Kementerian Kerja Raya terpaksa menyelesaikanpelbagai masalah berkaitan sebelum sesuatu projek dapat dilaksanakan seperti pemindahan hak milik tanah, pengalihan bangunan yang terdapat di atas tanah yang bakal digunakan untuk sesuatu projek seperti masjid, kuil dan sebagainya. Masalah-masalah tersebut, kadangkala menyebabkan kelewatan sesuatu projek dilaksanakan.

No comments: