Tuesday, May 13, 2008

PLKN RASIONAL

MP Batu Gajah membuat usul supaya kerajaan menghentikan program PLKN. Beliau berpendapat bahawa program ini menjejaskan kesihatan dan selanjutnya kematian terlalu kerap berlaku.

Beliau berpendapat bahawa program ini terpaksa diteruskan kerana diwajibkan oleh undang-undang. Dianggarkan 110,000 pelatih akan melalui program ini pada 2008. MP Batu Gajah sepatutnya mengetahui bahawa program ini banyak memberi kebaikan. Ia mempunyai tujuan untuk membina generasi muda supaya berdisiplin, beriltizam tinggi, berdedikasi dan cinta serta sayang kepada tanahair. Ia juga mendedahkan pelatih-pelatih kepada sikap team-work, esperit de corp, membina jati diri yang kukuh, bermoral, bertanggungjawab dan pergaulan yang sihat.

Berlandaskan pemupukan semangat patriotisme serta jalinan integrasi nasional yang harmonis program ini diadunkan dalam usaha mewujudkan kestabilan dan kesejahteraan rakyat berterusan dan kekal utuh. Program ini dijalankan dengan menyatupadukan kumpulan generasi muda yang dibesarkan dari latar belakang dan keturunan yang berbeza, dengan hasrat dapat membentuk sebuah masyarakat yang berdisiplin, yakin diri dan dilengkapi sikap luhur yang sentiasa bersedia menghadapi sebarang cabaran dan dugaan.

Program-program seperti ini adalah baik dan sepatutnya MP Batu Gajah patut memberi kerjasama dan menyokong kerajaan demi kebaikan warga muda kita dimana bilangannya mula meningkat.

No comments: