Tuesday, May 20, 2008

PAKLAH YAKIN MAJORITI AHLI TERUS SETIA

KUALA LUMPUR, 19 Mei (Bernama) -- Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata beliau tidak akan tunduk kepada desakan Tun Dr Mahathir Mohamad supaya beliau meletak jawatan sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno serta yakin majoriti anggota Umno akan terus setia kepada kepimpinan parti sekarang.

Perdana Menteri, dalam reaksinya terhadap tindakan Dr Mahathir keluar daripada Umno hari ini, bagaimanapun mengakui tindakan bekas perdana menteri itu mampu meninggalkan sedikit kesan kepada Umno apabila ada segelintir anggota mengikut jejak Dr Mahathir.

"Saya harap ahli akan terus setia kepada parti Umno kerana parti banyak berjasa kepada bangsa, negara dan semua kaum," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Inisiatif MSC Malaysia Sarawak di di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur di sini, Isnin.

Abdullah, yang terkejut dengan pengumuman Dr Mahathir keluar daripada Umno serta-merta parti yang dianggotainya sejak 1946, berharap anggota Umno lain bertenang dengan perkembangan itu.

"Saya terkejut bila dengar keputusan Tun (Mahathir)..., bila saya fikir itu Tun dah fikir habis dan Tun ni bila dia kata dia nak buat sesuatu perkara, dia tak kisah dah," katanya.

Dr Mahathir, anggota seumur hidup Umno, pada satu majlis politik di Alor Star hari ini mengumumkan keluar daripada Umno berkuatkuasa serta merta kerana hilang keyakinan terhadap kepimpinan Umno sekarang yang gagal membela nasib orang Melayu di negara ini.

Bekas presiden Umno itu juga berkata beliau hanya akan kembali menjadi anggota Umno selepas Abdullah meletak jawatan atau tidak lagi menjadi pemimpin utama negara.

Abdullah berkata: "Kalau sudah itu keputusannnya anggota-anggota Umno perlulah tenang dan kita perlu sedar anggota Umno perlu menjadi anggota yang taat setia kepada parti dan mahu melihat parti kita menjadi sebuah parti yang kuat dan mampu teruskan perjuangan yang telah diasaskan sejak Umno ditubuhkan dulu.

"Apa nak jadi kepada kita kalau kita tidak ada parti lagi, Umno kini banyak berjasa kepada bangsa, negara dan rakyat Malaysia semua kaum, semuanya bergantung kepada kita," katanya pada sidang akhbar yang penuh sesak itu.

Ketika ditanya mungkinkah parti akan terjejas dan ada anggota yang akan mengikut tindakan Dr Mahathir, Abdullah dengan tenang berkata: "Saya tak berkata ia tidak akan jejaskan langsung, mungkin ada (anggota yang keluar parti).

"Sayangnya kita kepada Umnolah yang menjadi kekuatan kepada kita untuk meneruskan perjuangan," tegas Abdullah.

Abdullah juga yakin anggota Parlimen Barisan Nasional tidak akan keluar dan melompat ke parti pembangkang dan menegaskan bahawa semua anggota perlu bersatu-padu.

"Mungkin ada yang nak keluar parti tetapi saya tidak rasa itu akan berlaku. Anggota Parlimen daripada parti Umno tidak akan keluar parti, anggota akar umbi mungkin ramai (keluar parti) mungkin tidak, yang penting kita perlu berfikir adakah kita mahu meninggalkan Umno.

Kalau kita tidak mahu dengan Umno maka tiada lagi perjuangan Umno dalam diri kita," katanya.

Bagi Abdullah, beliau akan terus dengan Umno dan berharap anggota-anggota parti itu juga terus bersama-sama dengan parti.

"Jika mereka mahu menjadi kuat, tiada logik atau alasan bagi mereka meninggalkan Umno," katanya.

Presiden Umno itu berkata isu Dr Mahathir keluar parti akan dibincangkan pada mesyuarat Majlis Tertinggi Umno akan datang.

No comments: