Wednesday, May 28, 2008

MALAYSIA SENTIASA MEMERANGI NAJIS DADAH

oleh : Nabila

Mengenai isu dadah pula, MP Shah Alam tidak puas hati dengan usaha-usaha pencegahan yang diambil oleh kerajaan Malaysia. Beliau secara rambang mengatakan bahawa pusat-pusat pemulihan dimana tedapat beribu penghuni sebenarnya telah memberi faedah lebih kepada warga perniagaan. Kononnya mereka ini mengambil kesempatan daripada pertubuhan ini untuk “komersil benefit”. Beliau meminta YB Menteri berkenaan untuk menyatakan apakah terdapat cara yang lebih efektif untuk membasmi dadah.

Apa yang dihujahkan oleh Mp Shah Alam ini acapkali disuarakan oleh ahli dewan sejak
bertahun dahulu. Kerajaan sudah lama mengendalikan isu dadah ini dan telah mewujudkan Agensi Anti Dadah kebangsaan (AADK) untuk memerangi najis dadah ini. Kerajaan juga telah mengambil langkah berani dengan menjatuhkan hukuman mati kepada pesalah-pesalah najis dadah. Pendekatan Malaysia ini termasuk 'death sentence'
dalam membasmi najis dadah ini telah menjadi contoh kepada Negara-negara lain seperti Arab Saudi yang pada masa dahulu menganggap perkara ini adalah perkara biasa. Jadi Mp Shah Alam perlu meneliti hasil kerja KDN sebelum membuat tuduhan-tuduhan yang tidak berasas.

No comments: