Wednesday, May 28, 2008

MP TAMBUN JELASKAN KESANGSIAN PEMBANGKANG

MP Tambun(Timbalan Menteri) telah menjelaskan isu prasarana termasuklah syarikat pengangkutan, Rapid KL dari segi penyelengaraannya. Ini temasuklah berkenaan tender yang telah dibuka pada bulan Julai.

Berkenaan Rapid KL, mereka memperoleh keuntungan tapi hanya melalui perkhidmatan monorail sahaja.Apa yang penting ialah kemudahan untuk rakyat dengan mengubah dasar pembayaran.Terdapat perjanjian dalam projek Rapid KL. Bank di Malaysia telah menaja sebanyak 300 juta ringgit untuk tujuan tersebut.

Berkaitan penggunakan sistem internet untuk berkomunikasi, MP Tambun
menjelaskan bahawa pengguna bolehlah menggunakan internet untuk berkomunikasi dengan KDNK supaya mendapat penjelasan yang lebih terperinci. Laman-laman web telah pun wujud untuk memudahkan urusan demikian. Kerajaan Malaysia mengamalkan sikap keterbukaan. Terdapat pelbagai pihak telah menghantar surat kepada kerajaan dan kerajaan memberi maklum balas yang sewajarnya.

Semasa MP tambun berucap, MP Rasah(DAP) telah mencelah dan menyentuh mengenai biasiswa di mana ada pihak tidak berpuas hati kerana ada pelajar SPM yang cemerlang tidak mendapat biasiswa dan penempatan di matrikulasi. Beliau mengatakan perkara ini tak sepatutnya berlaku.

MP tambun menjawab ada kriteria tertentu untuk mendapat biasiswa termasuklah di hantar untuk menyambung pengajian ke luar negara. Seterusnya beliau berkata bahawa pelajar yang menepati kriteria akan ditaja ke luar negara dan institusi tempatan.

No comments: