Tuesday, May 12, 2009

SAMPAI BILA?

OLEH : PEMIKIR - MT

Pembangkang: Mengkritik melempar tuduhan, memfitnah dan pelbagai lagi terhadap kerajaan yang memerintah, segala apa yang dilaksanakan semuanya tidak baik, ada saja yang dikritik. Contoh, SPR melarang parti-parti politik mendirikan pondok panas semasa hari pengundian, larangan tersebut adalah amat positif bagi mengelak ianya dari berlaku perkara-perkara yang tidak diingini, seterusnya dapat mewujudkan suasana tenteram aman. Sebarang pertanyaan mengenai senarai pemilih boleh dibuat di SPR di kawasan itu.

Justeru para pengundi dapat keluar serta menjalankan tanggungjawab sebagai pengundi dalam keadaan harmoni. Pengalaman melalui pondok panas sejak kebelakangan ini amat memalukan disebabkan para penyokong parti begitu ramai dan agresif. Justeru SPR mencadangkan semua parti-parti politik mendirikan pondok panas bagi tujuan memberi kebebasan kepada para pengundi.

Pondok panas bertujuan memudahkan para pengundi menjengok nama-nama pengundi dalam senarai mengundi yang disediakan di pondok panas.

Yang berlaku disebaliknya parti-parti pembangkang mengambil kesempatan mempengaruhi pengundi dengan pelbagai cara, termasuk cara agresif yang menyebabkan ketidak selesaan, malah menimbulkan keresahan, kegelisahan, malah lebih dari itu membolehkan ketakutan sehingga menyebabkan para pengundi takut dan terus melarikan diri tidak menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi.

Inilah alasan SPR melarang parti-parti politik mendirikan pondok panas di pintu-pintu masuk ke tempat-tempat membuang undi, yang peliknya pembangkang masih buat tak tahu sengaja mengkritik dengan pelbagai cara, sampai bila pembangkang nak berhenti dari perbuatan seperti ini. ”Pembangkang pendokong undang-undang rimba”


TINGKAT 6.COM
11 MEI 2009

No comments: