Tuesday, May 5, 2009

PAS TETAP DITERAJU ULAMAK...

OLEH : MT PEMIKIR

PAS kini dilanda krisis kepimpinan ulama melalui Mursyidul Am YAB Dato’ Nik Aziz Nik Mat dan sebahagian rakan-rakan dalam ulama. Namun ianya ditentang habis-habisan oleh kumpulan yang agak radikal yang terdiri dari golongan profesional khasnya kumpulan yang dikenali sebagai kumpulan Endorgan yang menyokong Penasihat PKR (pelakon utama) dalam PKR.

2. Pada YAB Dato’ Nik Aziz Nik Mat, Presiden dan Timbalan Presiden PAS mestilah terdiri dari kalangan mereka yagn beriman dan bertaqwa kepada Allah (lihat Utusan selasa 15 Mei 2009 muka depan). Kenyataan seperti ini tidak sepatutnya keluar dari mulut Mursyidul Am, ini bererti yang tidak dikenali dengan panggilan ulama bermakna tidak beriman dan seterusnya tidak bertaqwa kepada Allah.

3. YAB Nik Aziz Nik Mat tidak mengiktiraf mereka yang tidak bergelar ulama contoh golongan profesional, pra akademik, pada beliau jawatan nombor satu dan nombor dua seolah-olah menjadi hak milik mereka yang bergelar ulama.

4. Pandangan ini ditentang oleh Ketua Dewan Ulama Ustaz Mohamad Awang dan sebahagian rakan-rakan dalam Dewan Ulama, golongan yang tidak berpendidikan agama yang berada dalam PAS tidak ada ruang lagi mereka untuk bertanding sebagai Presiden dan Timbalan Presiden walau memiliki sebanyak mana ijazah sekali pun. Lebih-lebih lagi mereka yang telah dikenal pasti penyokong kuat kepada DSAI seperti Kamaruddin Jaafar, Mat Sabu, Husan Musa, Hasan Ali, Salahuddin Ayub dan lain-lain pemimpin yang tidak berjubah.

5. Golongan muda dan profesional menganggap PAS kini di bawah pimpinan ulama sudah tidak ketahuan dan tidak jelas hala tujunya, kerana semakin hari semakin tunduk kepada PKR dan DAP, justeru itulah, golongan muda dan profesional melihat ada ruang untuk mengalih dan mendaki tangga kepimpinan dalam PAS untuk mengelak dari menjadi hamba abdi DAP dan PKR yang mempunyai cita-cita tersendiri.

6. Sayangnya PAS kini telah menjual roh agama Islam yang menjadi simbol perjuangan sejak dulu kepada Anwar Ibrahim yang menjual roh perjuangan orang Melayu dan agama Islam semata-mata untuk kepentingan diri.

7. PAS kini sudah tunduk dan patuh kepada Anwar dan Lim Kit Siang. Apakah pemimpin akademik lebih-lebih lagi golongan muda bahawa perjuangan mereka untuk agama dan akhirat sudah tercapai? hanya dengan ketrampilan berjubah putih, hijau, hitam dan lain-lain warna? atau dengan menubuhkan kerajaan pimpinan ulama yang tidak tahu tentang pengurusan? seperti yang telah wujud di Kelantan dan Perak kini.

8. Golongan akademik dalam PAS telah memberi amaran kepada pimpinan ulama melalui muktamar tahun lepas, bahawa PAS akan hancur jika hanya mementingkan akhirat semata-mata kerana Allah menggalakkan umat mencari kebahagiaan di dunia dan akhirat serentak.

9. Cukuplah kita golongan akademik tertipu dengan golongan yang bergelar ulama, kita mesti melakukan perubahan dan terus kita menyokong Presiden untuk mewujudkan kerajaaan campuran dengan UMNO kerana dengan cara UMNO sajalah kita dapat perjuangkan agenda
Untuk orang-orang Melayu, agama dan bangsa, tanpa UMNO maka perjuangan kita tidak kemana-mana hanya syok sendiri sahaja, yang kita boleh buat mengkritik pimpinan UMNO sahaja yang rugi bangsa dan agama kita sendiri

Awas Ulamak!!!.... ulamak seperti ini akan merugikan anak bangsa sendiri.


MT
TINGKAT 6. COM
05 MEI 2009

No comments: