Wednesday, May 13, 2009

TAFSIR UNDANG-UNDANG UNTUK KEPENTINGAN DIRI

OLEH : PEMIKIR - MT
TINGKAT 6.COM

Manoharam mentafsir undang mengikut kehendak dan kepentingan diri sendiri. beliau mentafsirkan syarat yang dikenakan oleh polis sebelum dibebaskan dipersetujui beliau dengan menurunkan tandatangan dengan redanya. Justeru itulah polis membebaskan beliau.

2. Syarat yang dikenakan ke atas beliau sebagai bekas tahanan ISA juga dikenakan ke atas siapa sekali pun jika polis mendapat syarat itu perlu dilaksanakan. Syarat itu bukannya dibuat oleh polis. Manoharam dalam keadaan apa sekali pun tak boleh lari dari kehendak undang-undang. Undang-undang dilaksanakan untuk mencegah daripada berlaku sesuatu yang tidak membawa ketidak tenteraman berlaku.

3. Manoharam tidak boleh menghujah, adalah tidak munasabah. Beliau melaporkan 1 kali dalam satu minggu, kerana melanggar hak asasi beliau sebagai warganegara untuk bergerak ke mana-mana tempat yang beliau suka. Betul, setiap orang berhak untuk bergerak bebas ke mana dia suka itu bagi mereka yang tidak bersalah, Manoharam didapati bersalah dan ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

4. Selain itu beliau menghujah adalah tidak munasabah beliau diminta melaporkan diri di Balai Polis Klang, sedangkan beliau duduk di Puchong, pejabat guaman beliau pula terletak di Bangsar.

5. Hujah beliau dibuat untuk kepentingan diri tidak mencakupi kepentingan dan kehendak undang-undang. Sebagai pengamal undang-undang tak sepatutnya bercakap atau menghujah undang-undang seperti orang yang buta undang-undang.

6. Yang jelas undang-undang tetap undang-undang samada kita setuju atau sebaliknya. Diwujud dan diwartakan untuk mencegah dan kepentigan negara bukannya untuk kepentingan peribadi.

No comments: