Monday, May 4, 2009

CABARAN UNTUK AHMAD MASLAN

Oleh Zulkiflee Bakar

SEMEMANGNYA, tiada sesiapapun dapat menafikan bahawa dalam usaha UMNO mengukuhkan kembali kedudukannya, sokongan daripada generasi muda amat diperlukan.

Tetapi malangnya buat masa ini, generasi berkenaan dikatakan masih belum mahu menerima UMNO. Mereka lebih tertarik dengan hujah-hujah dan dakyah yang disebarkan oleh pembangkang. Justeru mahu tidak mahu UMNO perlu menjadikan kelompok berkenaan sebagai sasaran selain berusaha memperkukuhkan kekuatan di peringkat akar umbi parti itu. Dalam soal ini, tumpuan sudah tentulah diberikan kepada Ketua Penerangan UMNO yang baru, Ahmad Maslan.

Beliau yang dilihat mewakili generasi muda dikatakan mempunyai tanggungjawab yang berat untuk mengatur strategi penerangan bagi memastikan sokongan kepada UMNO kembali meningkat. Dalam soal ini, kita sudah tentulah mengalu-alukan kenyataan Ahmad bahawa beliau akan mengamalkan pendekatan turun ke padang bagi bersemuka dan berdialog dengan semua kelompok masyarakat.

Pendekatan ini jika benar-benar dilaksanakan sudah pasti ia akan mampu mencapai misi Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak yang ingin memastikan UMNO perlu mewakili segenap lapisan masyarakat kerana hanya dengan cara itu parti berkenaan dapat dipulihkan dan menjadi kuat.

‘‘Saya harap UMNO tidak menjadi parti eksklusif untuk golongan elitis apabila hanya orang tertentu boleh menjadi tunjang kepada parti ini dan kita juga jangan menolak golongan intelek yang boleh menyumbang idea-idea baru.’’

Demikian yang ditegaskan oleh Najib tetapi persoalannya mampukah ahli-ahli UMNO terutamanya mereka yang bergelar pemimpin di semua peringkat memahami mesej ini?

Sebenarnya, orang Melayu tidak pernah menolak UMNO, mereka tetap percaya bahawa parti itu adalah tunjang kekuatan orang Melayu tetapi malangnya hasrat mereka terbantut apabila sering kali dihalang untuk bersama-sama parti itu akibat kerenah sesetengah pihak di peringkat cawangan atau bahagian.

Oleh itu, kalau UMNO mahu memastikan semua lapisan masyarakat menyertai parti tersebut atau sekurang-

kurangnya menyokong parti berkenaan, kelemahan di peringkat cawangan dan bahagian harus diperbetulkan. Ini termasuklah di sesetengah cawangan masih berlaku usaha menghalang sesetengah individu menyertai UMNO kerana bimbang kedudukan ketua cawangan atau ketua bahagian tergugat.

Kajian yang terperinci perlu dilakukan mengenai kedudukan ahli-ahli sama ada mereka ini benar-benar aktif atau sekadar membayar yuran sahaja, itupun difahamkan sesetengah yuran dijelaskan oleh ketua cawangan atau ketua bahagian.

Keadaan ini jika dibiarkan berlanjutan akan menyebabkan UMNO hanya gah dari segi kuantiti tetapi dari segi kualiti dalam memperkukuhkan parti ia ibarat tin kosong sahaja. Oleh itu, Ahmad harus melihat masalah ini dan turun ke padang memberi penerangan sejelas-jelasnya kepada pihak-pihak yang masih mahu berpolitik biarpun UMNO dalam keadaan lemah. Politiking berlebihan di peringkat cawangan dan bahagian harus dihentikan kerana tumpuan perlu diberikan bagi menarik sebanyak mungkin sokongan masyarakat kepada UMNO.

Walaupun sekarang UMNO sudah melaksanakan pendaftaran ahli secara talian tetapi ia tidak akan membawa apa-apa erti, kalau ahli yang terlibat tidak memberi sokongan kerana menyampah dengan telatah sesetengah pemimpin di peringkat cawangan atau bahagian.

Ahmad mempunyai tanggungjawab besar bagi mengikis persepsi ini, kalau ia persepsi dan perlu menghapuskan budaya ini, kalau ia benar-benar berlaku. UMNO sudah tidak ada masa lagi untuk terlalu banyak berpolitik.

Sekarang adalah masa untuk Ahmad menggerakkan seluruh jentera penerangan UMNO bagi meraih sebanyak mungkin sokongan terutamanya di kalangan generasi muda bagi menyokong parti sebagai persiapan menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13.

Bagi meraih sokongan berkenaan, beliau bukan sahaja perlu turun bersemuka dan berdialog malah menggunakan kecanggihan teknologi maklumat semaksimum mungkin. Sama ada hendak diakui atau tidak, UMNO masih lemah dalam soal ‘peperangan’ melalui dunia siber ini.

Ia terbukti apabila blog-blog yang cenderung ke arah pembangkang lebih mendapat perhatian berbanding blog-blog yang dikuasai atau menyokong kerajaan. Semua ini berlaku kerana kelemahan UMNO mengambil kesempatan mewujudkan atau memperkukuhkan ‘tentera sibernya’. Laman web UMNO pula tidak memberikan apa-apa impak dan boleh dianggap sekadar laman web untuk carta organisasi atau memaparkan aktiviti biasa sahaja.

Sumber :Mingguan Malaysia, 3 Mei 2009

1 comment:

PutraMerang said...

Walaupun blog blog pro Umno tumbuk bahai cendawan, ianya cepat mampuih macam cendawan juga la. Apa ynag dapat depa tegakkan melainkan lontaran-lontaran fitnah yang tak memberi kesan pada orang kebanyakan. Lagi banyak, lagi baguih, sebab lagi nampak betapa bangangnya Umno ni. Buat la blog banyak-banyak. Aku sokong benar. Menegakkan benang yang basah mana boleh bertahan lama. Lagipun, kalau buat blog hanya untuk mendapat peruntukan daripada ketua-ketua bahagian aja, takkan lama hangpa boleh bertahan. Ketua bahagian pun nak bahagian dia juga. Bila tak cukup, melanun lah lebih sikit. Bila dah melanun, rakyat lagi lah meluat. Blog ke mana, apa ke mana. Buat lah banyak banyak lagi.....