Monday, June 9, 2008

GASTRONOMIK FOKUS BARU NEGARA

Daripada Hafizah Kamaruddin

LONDON, 9 Jun (Bernama) -- Pelancongan Gastronomik, promosi masakan tempatan untuk mewujudkan kesedaran dan minat di kalangan pelancong asing melawat Malaysia, akan menjadi fokus baru dalam mempromosikan pelancongan di United Kingdom.

Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke United Kingdom Datuk Abdul Aziz Mohammed berkata mesyarakat kosmopolitan Britain yang terbuka kepada budaya asing, sentiasa mahukan rasa yang baru dan inilah perlunya Malaysia mengambil kesempatan ini.

Terdapat keperluan untuk menukar slogan yang menekankan alam semulajadi seperti cahaya matahari dan pantai, dengan mewujudkan satu pendekatan holistik yang baru, yang lebih canggih dan maju untuk menarik rakyat Britain yang muda.

Malaysia tidak boleh bergantung kepada hubungan sejarah dengan rakyat Britain oleh kerana generasi muda tidak tahu atau tidak ada hubungan dengan Malaysia, katanya kepada wartawan Malaysia di sini pada malam Ahad.

Beliau berkata Malaysia yang pada suatu ketika dulu ada kelebihan mempromosikan alam semulajadi yang kini menghadapi persaingan hebat daripada kemunculan pasaran, perlu mengkaji sesuatu yang sesuai iaitu makanan.

Pada tahun lepas, Abdul Aziz berkata 280,000 orang pelancong dari Britain ke Malaysia yang menjana RM900 juta pendapatan, berbanding 180,000 pada 2003.

Bagaimanapun, angka itu kini masih rendah berbanding dengan jumlah yang paling tinggi, 10 tahun lalu iaitu 300,000 pelancong.

Beliau tidak menafikan bahawa Malaysia selepas merebaknya Sindrom Akut Teruk Pernafasan (SARS) pada 1990-an tidak mempromosikan pelancongan kepada rakyat Britain secara serius berbanding Thailand. Thailand bukan hanya mempromosikan tempat tarikan semulajadinya tetapi juga menggunakan platform makanannya untuk menarik pelancong ke negara itu, dan mencatatkan 800,000 kedatangan pelancong Britain ke negara tersebut. "Terdapat 1,000 restoran Thai di United Kingdom dengan 250 buah di London," kata beliau.

Sungguhpun Malaysia agak kebelakang dalam pelancongan gastronomik berbanding Thailand, pelancaran makanan Malaysia adalah penting dalam kaitan dengan pelancongan, iaitu dengan mempromosikan makanan Malaysia kepada rakyat Britain untuk mewujudkan permintaan dalam produk negara.

Program Dapur Malaysia yang dianjurkan kerajaan Malaysia, satu perkongsian inovatif antara sektor awam dan swasta, yang dilancarkan sempena pembukaan restoran "Awana" di London tiga tahun lepas, telah menarik pengunjung yang ramai dengan hidangan pelbagai masakan termasuk ais krim berperisa cili dan tosai berperisa coklat, kata beliau.

Abdul Aziz berkata dengan pembukaan restoran khidmat segera, JomMakan Restaurant di Pall Mall, di tengah-tengah kota London, yang kebanyakan menyediakan makanan untuk golongan pertengahan diharap dapat menarik lagi minat untuk masakan Malaysia, produknya dan negara.

JomMakan Restaurant yang baru dibuka kepada rakyat Britain beberapa hari lepas, akan dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak malam Selasa.

Restoran yang dikendalikan oleh JomMalaysia (UK) Limited, anak syarikat milik Perbadanan Nasional Berhad (PNS), ialah sebuah restoran prototaip dalam mempromosikan konsep francais restoran Malaysia di luar negara.

No comments: