Monday, March 23, 2009

Serpihan tugu sidang bawah pokok dilelong

IPOH: Sebanyak RM42,900 termasuk sumbangan telah dikumpulkan hasil daripada lelongan lima ketul serpihan batu marmar plak "Tugu Demokrasi" yang dibina pakatan parti pembangkang Perak sempena memperingati persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang diadakan di bawah pokok. Bidaan tertinggi serpihan "cenderahati" yang dilelong daripada harga RM500 itu adalah sebanyak RM17,100 yang dibuat oleh seorang ahli perniagaan melalui ejennya yang juga Ahli Dewan Undangan (Adun) Tebing Tinggi, Ong Boon Piow. Plak yang pertama dilelong pada harga RM6,800, plak kedua (RM5,200), plak ketiga (RM6,800) dan plak yang keempat dijual pada harga bidaan sebanyak RM7,000.

Lelongan berkenaan berlangsung di bawah pokok hujan di Medan Istana di sini, tempat plak yang dirobohkan oleh Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) Ahad lepas. Plak itu dibina oleh Pas, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) sempena sidang Dewan yang diadakan di situ selepas 27 wakil rakyat mereka tidak dibenarkan masuk ke Bangunan Perak Darul Ridzuan. Lelongan berkenaan diadakan bagi mengutip dana pembinaan semula tugu peringatan serta tabung guaman pakatan pembangkang dan dihadiri oleh lebih 200 orang termasuk bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

Dalam sidang akhbar selepas itu, Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming, berkata pihaknya akan menghantar surat kepada Datuk Bandar Ipoh Roshidi Hashim untuk memaklumkan mengenai pembinaan semula tugu peringatan berkenaan. "Saya akan menulis surat kepadanya untuk meminta MBI menjaga dan memelihara plak baru sebagai tarikan pelancongan di bandar raya ini dan bukannya memusnahkan tugu itu," katanya. - Bernama
************************************************************************************
Nak tergelak pun ada bila putri baca berita berkenaan lelongan serpihan tugu sidang bawah pokok yang dilelong dan dapat pulak RM42,000 yang dilaporkan termasuk sumbangan. Tak sangka pula putri ada pula yang nak jadikan serpihan tugu tu sebagai barang antik di rumah. Ini lah salah satu sifat yang ada bila orang dah obses sangat dengan parti pilihan mereka. Lepas ni apa lagi lah pulak nak di buat PKR kat Perak. Sama-sama la kita nantikan...

2 comments:

Wira Aeroback said...

yang obses smpai nk musnahkan plak tu kje sape plak?mcm plak berantu plak..huhu...takoooootnyerrrr!!!

Zorro said...

Style keling ngan cina la ni... nampak macam pokok tu ada tuah je... terus buat mini tokong @ kuil... Nizar pulak ikut jer.. mana tau akan datang boleh buat replika Nizar lak bawah pokok tu...