Wednesday, May 14, 2008

YONG NAFI ANGGOTA SAPP MELOMPAT

KUALA LUMPUR, 13 Mei(Bernama) -- Presiden Parti Progresif Sabah (SAPP) Datuk Yong Teck Lee menafikan yang anggotanya akan melompat masuk Pakatan Rakyat esok seperti yang digembar-gemburkan.

Yong berkata anggota Parlimen SAPP bukan antara 16 MP dari Sabah yang disebut-sebut akan melompat parti esok tetapi tidak menolak kemungkinan ia akan berlaku dalam masa terdekat jika isu yang melibatkan rakyat Sabah tidak diselesaikan.

"Buat masa ini tiada MP kami yang akan melompat parti. Itu bukan isunya. Apa yang perlu ditekankan ialah bila isu yang melibatkan Sabah akan diselesaikan. Kami telah membangkitkan isu itu sebelum ini dengan kepimpinan tinggi parti. Kini mereka perlu bertindak cepat untuk membuktikan yang mereka mengambil serius mengenai perkara ini," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Bagaimanapun Yong tidak mendedahkan apa isu sebenarnya yang melibatkan penduduk Sabah tetapi hanya berkata "tawaran" daripada Pakatan Rakyat bagi wakil rakyat Sabah berpaling tadah adalah "cukup menarik untuk menggalakkan tindakan sedemikian."

Beberapa isu telah dibangkitkan berulang kali oleh ahli politik dari negeri itu seperti masalah pendatang tanpa izin.

Terdahulu Yong, yang juga bekas ketua menteri Sabah di bawah sistem penggiliran, mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di Parlimen.

No comments: