Tuesday, May 13, 2008

SPR JANGAN ASYIK DIPERSALAHKAN

Isu pembatalan penggunaan dakwat kekal ini dibangkitkan oleh MP Kuala Krai sebentar tadi.

Harap MP Kuara Krai mengkaji rasionalnya. Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman telah mengeluarkan kenyataan bahawa pembatalan itu tidak dapat dielakkan berdasarkan isu perundangan serta masalah ketenteraman awam. Katanya, isu perundangan berbangkit melibatkan peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang menetapkan tidak sesiapa boleh menidakkan seseorang yang layak daripada mengundi, termasuk seseorang yang kukunya telah dicalit dengan dakwat kekal.
Masalah keselamatan yang mungkin timbul pula melibatkan empat laporan polis yang diterima sebelum ini yang mengatakan terdapat individu tertentu yang telah pun mengimport dakwat seperti yang akan digunakan oleh SPR dengan tujuan menipu orang ramai agar mencalit kuku mereka sebelum pergi mengundi.

Siasatan terhadap laporan polis yang diterima mengesahkan individu-individu tersebut bercadang memujuk dan menyogok orang yang kurang faham dan kurang jelas mengenai penggunaan dakwat agar mencalitkan kuku mereka sebelum hari mengundi. Sasaran golongan ini adalah masyarakat luar bandar. Ini bertujuan menimbulkan kekeliruan dan syak wasangka mengenai status pengundi berkenaan. Hal ini boleh menyebabkan tercetusnya kekecohan di tempat-tempat mengundi yang mungkin sukar dikawal jika ia berleluasa.

Wahai MP Kuala Krai, fikirkan kebaikan di sebalik pembatalan penggunaan dakwat kekal ini. Kalau nak gali telaga sekalipun, janganlah dikorek 'lubang yang tidak ada mata air'. Buang masa....

No comments: