Thursday, May 15, 2008

HARGA BERAS KEKAL : MELEGAKAN RAKYAT

Oleh Citra Adora

Ketika kebanyakan negara dunia kecoh dengan isu kenaikan harga makanan secara mendadak ekoran daripada krisis kekurangan bekalan, namun Kerajaan Malaysia telah mengambil keputusan yang begitu melegakan dan mengambil kira kepentingan rakyatnya.
Kerajaan telah memutuskan untuk mengekalkan harga kawalan beras dengan menggariskan 5 langkah khusus seperti berikut:

1. Mengekalkan beras Super Tempatan 15 peratus sebagai beras yang dikawal harga di antara RM1.65 sekilogram hingga RM1.80 sekilogram mengikut zon.

2. Menetapkan harga siling beras Super Spesial Tempatan 5 peratus pada RM2.80 sekilogram dan beras Super Spesial Tempatan 10 peratus pada RM2.70 sekilogram, berkuatkuasa 1 Jun 2008. (Sebelum ini, kedua-dua gred beras ini tidak dikenakan kawalan harga).


3. Mengapungkan harga beras-beras import termasuk beras Putih Thai di Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

4. Membenarkan pemindahan padi di antara negeri-negeri secara berperingkat-peringkat.
5. Menaikkan Harga Minimum Terjamin (HMT) padi daripada RM650 setan metrik kepada RM750 setan metrik.
Langkah-langkah ini adalah berkuatkuasa serta-merta kecuali penetapan harga siling bagi beras SST 5 peratus dan SST 10 peratus, bermula 1 Jun 2008.
Sungguhpun ia mempunyai implikasi di mana Kerajaan terpaksa membelanjakan sekurang-kurangnya RM725 juta sebagai subsidi untuk pengimportan 500,000 tan beras bagi memastikan harga runcit di negara dapat dikekalkan, namun keputusan yang diambil oleh Jawatankuasa Kabinet Menangani Inflasi ini adalah berasaskan kepada kepentingan semua pihak dengan bermatlamatkan kebajikan pengguna dan pesawah padi akan sentiasa terpelihara.

No comments: