Thursday, April 30, 2009

SPR BUKAN BONEKA UMNO

Saya ada terbaca berita Harakah edisi 1434 di bawah tajuk SPR Boneka UMNO apa ertinya?

2. SPR tidak ada kena mengena dengan UMNO. SPR satu badan khusus yang tugasnya untuk melakukan yang terbaik bila berlaku satu-satu pilihanraya diadakan. Keputusan SPR untuk tidak membenar mana-mana parti yang bertanding dalam pilihanraya menyediakan pondok panas bagi perayu-perayu undi di hari pembuangan undi amat baik, ianya memberi ruang dan peluang kepada pengundi untuk berfikir sebelum membuat satu-satu keputusan, begitu juga bagi memudahkan para pengundi berkereta, berjalan dengan lebih selesa tidak ada sebarang gangguan terutama gangguan fizikal yang berlaku di kalangan penyokong yang merayu para pengundi dengan cara yang lebih agresif, keras dan kasar.

3. Keputusan SPR itu adalah tepat pada masanya bagi mencegah berlakunya sesuatu perkara yang tidak diingini. Keputusan ini dibuat melalui pengalaman contoh yang terbaru apa yang berlaku di Bukit Gantang menghalang penyokong
BN keluar mengundi, sebelum ini menghalang penyokong BN memasang bendera BN di tepi jalan menghala ke tempat mengundi, juga berlaku di Bukit Selambau yang macam ini ok? ganggu, halang, bakar bendera, pijak bendera, koyak dan sebagainya ok?.

4. Patuhilah undang-undang, bercakaplah dengan cara yang baik. Undang perlu dilaksanakan jika didapati perlakuan yang melanggar peraturan. Dakwaan Dr. Mariah Ahli Parlimen Kota Raja berat sebelah adalah pandangan yang tidak berasas dan emosional. Sepatutnya menghargai SPR menguatkuasa kan peraturan.

5. Setahu saya selaku pengamal undang-undang, tidak satu undang-undang pun yang diluluskan untuk kepentingan individu mahupun kumpulan. Undang diujudkan untuk tujuan keselamatan, keharmonian dan keamanan sejagat. Justeru itulah ujudnya undang-undang darurat.

6. Pepatah Melayu ”Sedia Payong Sebelum Hujan” yang terlalu emosional. Sehingga yang baik pun dikatakan tak baik. Berfikirlah dengan waras sebelum sebarang kenyataan dibuat
rosak fikiran orang lain kerana kita merupakan satu kesalahan duniawi juga ukhrawi jangan hentam saja.

MT
TINGKAT 6. COM
30 APRIL 2009

No comments: