Wednesday, April 29, 2009

RELEVANNYA PEGAWAI KERAJAAN ADALAH SEPERTI "JATUH KE LAUT MENJADI PULAU, CAMPAK KE DARAT MENJADI BENIH,..KATA TS ISMAIL ADAM

OLEH : PEMIKIR - MM

Jatuh ke laut jd pulau, campak ke darat menjadi benih, menjadi ibarat penjawat-penjawat awam yang ditaksirkan berprestasi dalam sektor masing-masing. pepatah ini yang di sebutkan oleh Tan Sri Ismail Adam, KPPA dalam sesi dialog TV1, RTM, 9 mlm, 28 April di Auditorium JPA, Putrajaya, sangat dalam dan tepat maknanya, lebih-lebih diaplikasikan kepada watak penjawat awam yang terdiri daripada 1.3 million. Dari jumlah ini, 250 000 adalah penjawat-penjawat pelbagai jawatan dalam perkhidmatan awam.

Selanjutnya Tan Sri KPPA menganalisa prestasi dan kebolehan tiap pegawai itu kepada beberapa faktor. penjawat itu perlu mempunyai pengetahuan, kreativiti/ inovasi, kelainan, keupayaan meningkatkan nilai kerja (added value) dan sentiasa diperlukan oleh pengurusan.Pegawai ini akan dengan sendirinya terasa ia adalah relevan dalam tempat kerjanya. ciri-ciri ini perlu ada supaya pegawai ini dapat lebih berkesan. Dia ini boleh ditugaskan di mana-mana jua dalam perkhidmatan awam dan tetap dapat mencapai prestasi tinggi.

Pemerhati berharap bahawa pegawai-pegawai kerajaan perlu menilai diri mereka sendiri pada tiap masa supaya menjadi asas untuk terus memberi khidmat yang bersungguh-sungguh kepada pengurusan dan juga kepada pelanggan/ stakeholders.

No comments: