Thursday, April 30, 2009

HADAPI MUSUH DENGAN ILMU

Keadaan umat Islam di seluruh dunia semakin hari semakin menyedihkan jika dibandingkan dengan lain-lain agama. Kini, kita sering mendengar dan melihat melalui media betapa umat Islam dilakukan dengan pelbagai cara, ditindas, diskriminasi. Hidup dalam keadaan kemiskinan, mundur dan sebagainya. Ini secara tidak langsung meletakkan umat Islam sebagai kelas kedua.

2. Malah kini, jika kita lihat dari negaranya Islam ditakluki secara halus oleh negara kuasa besar (Amerika Syarikat), Iraq hancur jadi padang jarak padang tekukur setelah diserang dengan pelbagai peralatan moden (AS).

3. Dengan pelbagai alasan yang sengaja direka bagi membolehkan kuasa besar itu menyerang Iraq. Bangsa-bangsa Bersatu tidak boleh berbuat apa. Justeru negara Islam menjadi mangsa, Saddam Husin dibunuh dengan kejam konon Saddam Husin menyorok senjata nukliar bagi tujuan untuk menyerang sekutu kuatnya Israel laknatullah itu. Ini semua dilakukan untuk menyelamat Israel. Sebuah negara Islam yang kaya dengan minyak tetapi disebabkan kekurangan ilmu, untuk menghalang apa yang didakwa oleh AS terutamanya bila dibahas di Bangsa-bangsa Bersatu pemimpin Islam dilihat agak lemah kerana tidak ada kesatuan yang jitu untuk berdepan dengan negara-negara kuasa besar yang secara terang–terang memihak kepada AS terutamanya sekutu kuat AS iatu Israel dengan angkuh pula menyerang satu lagi negara Islam lain iaitu Palestin.

4. Selain itu AS sehingga hari ini meletakkan tenteranya di Iraq, Afghanistan juga di Arab Saudi masih ramai tentera AS di sana dengan alasan menjaga keselamatan Arab Saudi demi diserang oleh Syiria atau Libya. Alasan ini juga tidak boleh diterima, yang jelas AS tidak perlu membayar gaji kepada tenteranya yang berada di Iraq, Afghanistan dan di Arab Saudi selain dapat berkuasa di negara-negara berkenaan.

5. Sedang pemimpin negara-negara Islam bercakaran antara satu sama lain tidak mampu untuk duduk semeja membincangkan keselamatan serantau.

6. Perkembangan seperti ini jelas menunjukkan kebencian Amerika Syarikat dan sekutu kuatnya Israel dan sebahagian negara Eropah terhadap negara-negara Islam.

7. Pecaturan politik mereka amat jelas memperlekehkan pimpinan Islam di seluruh dunia, lebih memburukkan keadaan, apabila umat Islam sejati tidak bersatu, berpadu, malah masih berpuak-puak konon puak mereka lebih baik. Keadaaan ini diambil kesempatan oleh AS dan sebahagian negara barat lain untuk dijadikan sebagai senjata untuk memecah belahkan umat Islam seluruhnya.

8. Melihat suasana yang menimpa umat Islam hari ini, tidak lain tidak bukan ialah disebabkan kurangnya ilmu pengetahuan, jika dibandingkan dengan barat, justeru membawa kepada ketidak upayaan untuk bersaing dengan negara-negara barat dari segi ekonomi, pendidikan dan juga dari segi politik serta perancangan.

9. Ekonomi tidak akan bertambah jika kita tidak mendapat peluang/ruang untuk mencari seberapa banyak ilmu pengetahuan, justeru rasa tidak yakin dengan diri sendiri bila berdepan dengan pemimpin barat.

10. Hal ini berlaku juga disebabkan masing-masing pemimpin umat Islam bermegah-megah dengan aliran fahaman mereka. Akibatnya satu demi satu negara Islam dihancurkan oleh
musuh Islam. Umat Islam hanya pandai membunuh diri dengan menggunakan bom buatan barat. Selain itu umat Islam mampu mengutuk segala serangan yang dilakukan oleh musuh-musuh Islam. Ini semua akibat kejahilan, kekayaan ada dalam perut negara-negara Islam tetapi hasilnya dimiliki oleh orang lain. Sedarlah dan berubahlah, ingatlah sebelum negara kita menjadi mangsa kepada negara barat.

11. Justeru itu YAB Perdana Menteri menyarankan kepada kita dengan wawasan ”Satu Malaysia” iaitu, antaranya sama-sama membangun kan negara ini tanpa curiga dengan rakan-rakan yang lain. Matlamatnya satu iatu mencapai taraf negara maju pada tahun 2020.


MT
TINGKAT 6. COM
30 APRIL 2009

No comments: