Monday, July 20, 2009

PRK Manek Urai: Bermula Kebangkitan Gelombang Rakyat Menyokong BN

Oleh: Tulip Desa

PAS dapat mengekalkan kemenangannya di DUN Manek Urai dengan jumlah undi sebanyak 5,348. Jangkaan PAS meleset apabila sasarannya untuk mendapatkan majoriti sebanyak 1,800 undi tidak kesampaian. PAS menang tipis dengan majoriti undi sebanyak 65. Barisan Nasional meraih sebanyak 5,283 undi dan memenangi 5 daripada 9 pusat mengundi di DUN tersebut. BN memenangi peti undi di Manek Urai Baru, Manek Urai Lama, Manjor, Laloh dan Temalir. Manakala, PAS menang di Chuchoh Puteri, Lata Rek, Sungai Peria dan Sungai Sok.

Barisan Nasional memecahkan tradisi apabila dapat menawan kubu kuat PAS iaitu Manek Urai Lama dan Manek Urai Baru. Barisan Nasional menguasai hampir semua undi daripada saluran 3 dan 4 yang merupakan pemilih berusia 40 tahun ke bawah. Ini menggambarkan generasi muda di Manek Urai dahagakan pembangunan. Mereka mula bosan dan muak dengan janji-janji PAS yang ternyata gagal mentadbir Negeri Kelantan selama hampir 20 tahun. Majoriti pengundi di Manek Urai terdiri daripada pekebun kecil kelapa sawit, penoreh getah dan bekerja sendiri. Mereka semua mahukan perubahan, dan tidak mahu terus hidup di dalam kepompong kemiskinan.

Adakah keputusan ini merupakan petanda awal gelombang perubahan akan melanda di setiap negeri Pakatan Rakyat? Ini adalah petunjuk bahawa rakyat sudah kembali menyokong Barisan Nasional kerana terpikat dengan corak pentadbiran Dato' Seri Najib. Kewibawaan Perdana Menteri dalam menangani segala masalah yang datang, dapat meyakinkan rakyat. Strategi yang terancang dan komitmen seluruh jentera parti dan agensi Kerajaan dalam PRK Manek Urai dapat melumpuhkan jentera pembangkang sehingga mereka tidak mampu untuk melawan serangan di Manek Urai. Kewibawaan calon BN yang merupakan anak tempatan adalah faktor peningkatan undi di Manek Urai.

Kepincangan Pakatan Rakyat merupakan satu bonus bagi Barisan Nasional untuk meraih sokongan pengundi. Konflik dalaman yang melanda Nik Aziz dan Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa menyebabkan rakyat semakin hilang keyakinan terhadap pembangkang.
Ketidaksepakatan komponen-komponen dalam Pakatan Rakyat, membuka mata rakyat bahawa Pakatan Rakyat bukanlah parti pilihan untuk membela nasib rakyat.

Kini, Pakatan Rakyat hilang sokongan rakyat terutamanya pengundi Melayu. Ini jelas terbukti pada PRK-PRK yang lepas. PRK Bukit Gantang, PAS tidak sedar pengundi Melayu menolak mereka ekoran kederhakaan Nizar terhadap Sultan. PAS tidak dapat mempertahankan peti undi Melayu. Kemenangan di Bukit Gantang adalah hasil daripada sokongan bukan Melayu. PRK Penanti meyaksikan Barisan Nasional dan rakyat Penanti memulaukan PRK tersebut. Hanya 46% pengundi yang keluar mengundi dan majoriti undi Pakatan Rakyat menurun.

Tulip merasakan ini adalah peluang terbaik bagi Barisan Nasional untuk terus berbakti dan memberi sumbangan kepada rakyat untuk meningkatkan sokongan. Semoga Pilihan Raya Ke-13, Barisan Nasional memenangi kejayaan besar agar dapat terus merencanakan segala aspirasi negara untuk menuju negara maju.

3 comments:

Anonymous said...

Kita tengok nanti betul ke pandangan ini?

Saiful said...

”Strategi yang terancang dan komitmen seluruh jentera parti dan agensi Kerajaan dalam PRK Manek Urai dapat melumpuhkan jentera pembangkang sehingga mereka tidak mampu untuk melawan serangan di Manek Urai.”

Sah. PAS bukan berlawan dengan UMNO sebagai sebuah parti tetapi berlawan dengan kerajaan persekutuan. Memang UMNO dulu, kini dan selamanya, tak pernah kenal batu sempadan – antara yang halal dengan yang haram, antara hak sendiri dengan hak orang. Kalaulah UMNO tidak menyalahgunakan jentera kerajaan, memperalat dan mengenakan tekanan ke atas polis dan SPR, menabur wang pembayar cukai kepada pengundi, gerenti UMNO tersembam menyembah bumi di Manek Urai.

Kalau benarlah “rakyat sudah kembali menyokong Barisan Nasional kerana terpikat dengan corak pentadbiran Dato' Seri Najib” apa kata bubar DUN Perak dan adakan pilihanraya semula?

Saiful said...

"Kini, Pakatan Rakyat hilang sokongan rakyat terutamanya pengundi Melayu. Ini jelas terbukti pada PRK-PRK yang lepas. PRK Bukit Gantang, PAS tidak sedar pengundi Melayu menolak mereka ekoran kederhakaan Nizar terhadap Sultan. PAS tidak dapat mempertahankan peti undi Melayu. Kemenangan di Bukit Gantang adalah hasil daripada sokongan bukan Melayu. PRK Penanti meyaksikan Barisan Nasional dan rakyat Penanti memulaukan PRK tersebut. Hanya 46% pengundi yang keluar mengundi dan majoriti undi Pakatan Rakyat menurun."

Kalau benarlah apa yang anda sebut ini, apa kata kalau dibubarkan saja DUN Perak. Tentunya UMNO/BN akan mendapat kemenangan besar!