Monday, July 20, 2009

BERKABUNG CARA ISLAM @ CARA PAS?????


OLEH : MELOR




Melihat kepada akhbar Sinar Harian, Sabtu (18 Julai 2009), kelihatan Ir Nizar berbaju hitam dengan memegang sebatang lilin bersama rakan2 bangsa Tionghua dalam acara berkabung untuk mendiang Teoh Beng Hock.

Persoalan yang tercetus diminda saya ialah, "orang Islam boleh ker berkabung + pegang lilin untuk orang kafir?” Kalau begitu tak salah ler kalau remaja2 Islam turut serta berkabung sambil memegang lilin untuk Michael Jackson atau untuk sesiapa saje yang menjadi idola mereka.

Takkanlah bila melibatkan isu-isu yang boleh dipolitikkan, segalanya dibolehkan dan dihalalkan. Lebih2 lagi bila ia dilakukan oleh seorang pemimpin PAS yang dipandang tinggi sebagai bekas/bakal pemimpin Negeri Perak yang berpartikan Parti ISLAM Semalaysia (PAS).

Setahu saya, dalam Islam memang ada berkabung... cuma caranya bukan macam itu. Dan lagi satu, dalam Islam, ianya dianggap sebagai tempoh bersedih.

Ada dua jenis berkabung... satu kematian dan satu lagi perceraian. tempoh ini diperuntukkan biasanya untuk wanita sebab wanita ni kalau bersedih, lambat hilang. satu lagi tempoh (iddah) diperuntukkan untuk perceraian untuk membuktikan yang si perempuan tidak hamil....tetapi dalam Islam, rasanya untuk keluarga terdekat je tempoh bersedih ni....
dan takde pegang2 lilin.....

No comments: