Monday, July 27, 2009

Kematian Teoh: Taktik pembangkang supaya rakyat terus membenci Kerajaan

Oleh: Tulip Desa

Pakatan Rakyat dibelenggu dengan pelbagai masalah yang dilihat boleh menghakis kepercayaan rakyat terhadap pakatan. Bermula dengan kes liwat DSAI yang tertangguh, masalah tanah penduduk di Kg. Buah Pala dengan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan yang terbaru kematian Teoh Beng Hock berhubung penyalahgunaan wang peruntukkan Kerajaan Negeri Selangor. Walaubagaimanapun, Pakatan Rakyat bijak mengalih pandangan rakyat dengan mengadakan perhimpunan haram dan meletakkan perkara yang berlaku berpunca daripada Kerajaan. Sungguh menghairankan, kes tersebut masih dalam siasatan, pembangkang sudah menjatuhkan hukuman ke atas Kerajaan, polis dan SPRM. Inilah modal politik pembangkang untuk meraih simpati rakyat.

Kematian Teoh Beng Hock umpama senjata baru bagi DSAI, Khalid Ibrahim, Ronnie Liu (Exco Selangor, DAP) dan Ean Yong Hian (Exco Selangor, DAP) untuk menutup segala perbuatan terkutuk mereka. Kini semuanya terhenti dengan kematian seorang setiausaha politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock. Kematian Teoh merupakan kesinambungan taktik pembangkang agar rakyat terus membenci Kerajaan. Pembangkang akan mencipta pelbagai strategi agar persepsi negatif rakyat terhadap Kerajaan berpanjangan sehingga Pilihan Raya Ke-13.

Justeru itu, Tulip merasakan Kerajaan perlu membongkar dan mendedahkan kes penyelewengan wang peruntukkan Kerajaan Negeri Selangor untuk pengetahuan rakyat. Stigma kebencian yang ditanam oleh pembangkang dalam minda rakyat agar membenci Kerajaan haruslah dihapuskan. Kerajaan juga berhadapan dengan tugas yang berat untuk mengubah persepsi negatif rakyat terhadap Kerajaan, polis dan badan perundangan.

No comments: