Monday, February 23, 2009

Guan Eng: Hanya pandai berjanji

Gambar: Utusan Malaysia (23 Feb. 2009)



Citra Adora:


Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang kini mula mengaku kelemahan diri dalam mengurus dan mentadbir negeri khususnya dalam membasmi kemiskinan tegar.

Janji-janji manisnya ketika berkempen bagi PRU 12 pada 8 Mac 2008, tidak berjaya dikotakan meskipun DAP/Pakatan Rakyat telah hampir setahun mengambil alih tampuk pemerintahan negeri Pulau Pinang daripada BN.

Nampaknya beliau tidak dapat membela nasib dan masa depan pengundi-pengundi yang bersusah payah memangkah gambarnya semasa pilihan raya umum itu.

Apa yang beliau sering uar-uarkan ialah mansuhkan DEB, mansuhkan DEB. Kenapa? Sebab ada niat jahat dalam dirinya iaitu untuk menarik keistimewaan orang Melayu. Suka untuk saya bertanya. Kaum manakah yang masih berada dalam kelompok miskin tegar itu? Jawapannya pastilah orang Melayu. Ini yang menyedihkan. Kaum peribumi telah terpinggir di negara sendiri.

Inilah gambaran sebenar kredibiliti pemimpin pembangkang bukan sahaja di negeri ini malah di negeri-negeri jajahan Pakatan Rakyat yang lain. Pemimpin Pakatan Rakyat telah membuktikan bahawa mereka memang tidak berkemampuan untuk mentadbir negeri ke arah yang lebih cemerlang.

Dilihat kejayaan mereka hanyalah dalam mencipta kontroversi dan pelbagai isu, skandal seks serta rasuah. Dahulu ketika belum berjaya menjajah lima negeri, mereka begitu lantang mengadu domba tentang kepincangan BN. Semuanya serba tak kena.

Ibarat paku dulang paku serpih, mengata orang, Pakatan Rakyat yang lebih. Reputasi pakatan pembangkang semakin jatuh. Sedikit demi sedikit keburukan pemimpin-pemimpin mereka kian terserlah. Tetapi seperti biasa, Pakatan Rakyat gemar memanipulasikan isu dan menuding jari kepada orang lain. Kononnya segala insiden yang berlaku ini adalah 'kerja' BN untuk menghancur dan menjatuhkan imej pemimpin serta parti mereka.

Jawapan basi, naik muak mendengarnya. Wal hal mereka sendiri yang gemar bercakap tak serupa bikin. Kononnya hanya mereka sahaja yang baik dan disenangi rakyat.


No comments: