Tuesday, November 17, 2009

TUNAIKAN HAJI DENGAN DANA SENDIRI DAN BUKAN DENGAN WANG TAJAAN AHLI PERNIAGAAN

Oleh : Pemikir MM

Keputusan Adun dan juga MB Kelantan untuk menarik diri dari menunaikan haji pada tahun 2009 adalah satu langkah yang paling munasabah memandangkan pemergian ini adalah ditaja oleh seorang peniaga yang katanya mendapat banyak kontrak di Negeri Kelantan. Apa yang patut berlaku ialah Tok Guru menggunakan dana sendiri untuk membuat haji dan bukanlah dari tajaan yang diberi kepada beliau kerana ia memberi implikasi-implikasi yang tidak positif. Pertamanya, beliau adalah Ketua Negeri, kedua Ulama dan ketiga beliau adalah hak rakyat. Sebagai hak rakyat, maka beliau sebagai CEO Kelantan tidak akan sepi dari diteropongi oleh rakyat, terutamanya pengundi-pengundi.

Bukanlah mudah untuk menjadi pemimpin negeri kerana pemimpin tidak boleh membuat kesilapan terutamanya yang melibatkan wang ringgit. Beliau juga akan menjadi satu contoh yang tidak baik oleh ahli-ahli Exco dan juga pentadbir-pentadbir negeri. Mereka ini yang sentiasa terdedah kepada unsur-unsur seperti rasuah dan lain-lain, mungkin akan terikut-ikut dengan langkah MB yang mengatakan bahawa tiada salah pergi membuat haji dengan wang tajaan.

Pemerhati berpendapat bahawa mesej yang diterima dari episod MB Tok Guru ini ialah kita perlu tebalkan iman daripada godaan-godaan semua makhluk-makhluk terutamanya syaitan. Perkara ini adalah juga diaplikasikan kepada pemimpin-pemimpin pembangkang di Selangor, Perak, Kedah dan Pulau Pinang.


No comments: