Thursday, November 12, 2009

MP PERMATANG PAUH MASIH DENGAN ISU TRADISIONAL DI PARLIMEN. INI MENJEMUKAN AHLI DEWAN PARLIMEN

Oleh : Pemikir MM

Pada 26 Oktober 2009 MP Permatang Pauh dalam ucapannya di Parlimen, seperti biasa, selaku Ketua Pembangkang menyampaikan komen-komen kepada ucapan bajet oleh YAB. Perdana Menteri. Beliau seperti MP Marang DS Abdul Hadi yang berucap pada 27 Oktober 2009, dari mula sampai akhir mencari points untuk mengasak kerajaan dan bajet barunya.

Beliau menyentuh semua aspek termasuk ”1 Malaysia”, percukaian, petronas, Terengganu, jenayah dan lain-lain lagi. Apa yang ditimbul oleh beliau bukanlah baru malah ulangan-ulangan bahan semasa memberi ceramah-ceramah di luar dewan Parlimen.

Ahli-ahli dewan sebenarnya binggung dengan apa yang disebut-sebut oleh beliau kerana mereka ingin mendengar perkara-perkara baru yang boleh dilaksanakan oleh kerajaan. Malangnya isu-isu yang ditimbul itu adalah remeh dan sebagai Ketua Pembangkang ini tidak mencerminkan kewibawaan beliau dalam Parlimen. Sepatutnya masa yang diberi yang begitu panjang di Parlimen, perlu di maksimakan dengan ide-ide baru yang boleh melonjakkan ekonomi dan kesejahterasaan rakyat Malaysia. Jikalau berucap untuk dijadikan bahan oleh blogger-blogger dan akhar-akhbar nyamuk, adalah dirasakan ini hanya membuang masa ahli dewan.

Pemerhati-pemerhati di lobi Parlimen pada hari itu didapati kelihatan jemu dan bosan dengan hujah-hujah lama beliau. Tepukan yang diberi oleh penyokong-penyokongnya dalam Parlimen tidak dapat menarik perhatian pemerhati termasuk media di luar dewan. Pantun yang diungkap pun hambar dan tidak menusuk hati sanubari semua ahli dewan. Beliau lupa mencari pantun-pantun yang baik kerana beliau lebih mementingkan membaca buku-buku oleh Shakespeare. Nama-nama pakar ekonomi yang disebut dalam ucapan pun tidak menarik minat ahli-ahli dewan kerana teori-teori ekonomi itu adalah sejagat terkandung dalam buku teks di institusi-institusi pengajian tinggi.

Ucapan bajet YAB. Perdana Menteri adalah jelas dan menepati aspirasi dan kehendak semua rakyat. Ia lebih mementingkan kebajikan rakyat tidak mengira bangsa, agama dan budaya dengan gagasan ”1 Malaysia”. Jadi apa yang ditimbulkan oleh MP Permatang Pauh adalah sia-sia sahaja apabila cuba memperlekehkan hasrat mulia kerajaan BN yang telah memerintah Malaysia selama 52 tahun. Kejayaan BN di Malaysia sungguh banyak dan tiap rakyat termasuk ahli Parlimen terutamanya ahli pembangkang-pembangkang sedar tentang hakikat ini tetapi pembangkang menutup mata dan telinga seolah-oleh kejayaan itu tidak ujud.

Pemerhati ingin menasihat MP Permatang Pauh, dan semua pembangkang membuat anjakan dalam persembahan masing-masing di Parlimen pada sesi akan datang. Elok cari perkara-perkara baru dan tinggalkan isu-isu tradisional yang rakyat tidak mahu dengar lagi.







No comments: