Thursday, November 19, 2009

SYABAS KEPADA YB. DATO’ MOHD. SATIM (BN – SERI SERDANG) DAN (ADUN KUANG) KERANA MENDEDAHKAN AMALAN TIDAK TELUS MB. SELANGOR

Oleh : Pemikir MM

Tindakan Dun meluluskan usul untuk merujuk Pemangku Ketua Pembangkan Selangor Dato’ Mohd.Satim Dimam ke Jawatan Kuasa Hak dan Kebebasan adalah satu taktik jahat Dewan Undangan untuk menyekat demokrasi. Apakah yang dikatakan oleh YB. Satim pada 11 November 2009 di dalam Dewan? YB. Satim mengatakan bahawa pembelian opsyen 200 juta saham atau 20% daripada kumpulan Guthiri membuktikan Menteri Besar Tan Sri Khalid tidak berhemah dan gagal menguruskan kewangan sendiri. Akibat dari tuduhan ini, Speaker Dun memutuskan YB. Satim hendaklah dirujuk kepada JKHK kerana kenyataannya berkaitan bajet 2010 yang dikemukakan dalam keadaan rakyat keseluruhannya sangsi dengan kebolehan Menteri Besar. Sekiranya kenyataan YB. Satim tidak sahih dan tidak berasas, JKHK hendaklah mencadangkan tindakan yang sewajarnya kepada Dewan ini.

Adalah jelas bahawa MB Selangor (Dun Ijok) ini adalah ”double standard” dalam pengurusan pentadbiran Negeri Selangor. Pendekatan seperti ini sudah pasti terus melongkaikan kerajaan pembangkang yang sejak mula mentadbir, telah banyak memaparkan kelemahan-kelemahan dan akibatnya, rakyat Selangor menanggung kesusahan.

Pemerhati mengucapkan syabas kepada YB. Abdul Shukor Idrus (BN – Kuang) kerana mempertahankan YB.Satim (Adun Seri Serdang). YB. Shukor mencabar MB kenapa tidak ambil tindakan ke atas Dr. Hassan Ali (PAS – Gombak Setia) kerana mengkritik SELCAT sebelum ini?

No comments: