Friday, November 13, 2009

LAWATAN PRESIDEN REPUBLIK RAKYAT CHINA KE KUALA LUMPUR DAN MELAKA MENGUKUHKAN HUBUNGAN MALAYSIA - CHINA

Oleh : Pemikir MM

Lawatan sulong Hu Jintao, sebagai Presiden Republik Rakyat China ke Malaysia pada Selasa ,10 November 2009 merupakan satu pengiktirafan kepada hubungan 35 tahun akrab Malaysia – China sejak 1974, apabila hubungan diplomatik di antara KL–Beijing di masyhurkan. Lawatan pemimpin China ini bukan satu yang baru kerana beliau telah pun melawat Kuala Lumpur secara rasmi pada 2002 sebagai Timbalan Presiden, Republik Rakyat China. Lawatan ini juga adalah balasan kepada lawatan DYMM Yang Di-Pertuan Agong pada 2008 ke Beijing, sempena sukan Olimpik.

Hubungan Malaysia – China meningkat apabila nilai perdagangan 2008 bertambah sehingga RM89 billion, menjadikan China sebagai negara keempat sebagai rakan perdagangan Malaysia. China yang kini telah dianggap sebagai negara yang akan mencapai tahap kuasa ekonomi dunia setanding dengan Amerika Syarikat, merupakan satu negara yang menjadi tarikan ekonomi bagi negara-negara sedang membangun. China berjaya mencapai tahap ini di atas prinsip-prinsip asas dan diplomasi tinggi di mana hormat-menghormati negara-negara merupakan inti kepada pendekatannya dalam dasar luar negara.

Baru-baru ini China telah melupuskan segala hutang-hutang 83 negara terutamanya di Afrika yang berhutang dengannya. Ini merupakan satu diplomasi lama namun telah menarik minat negara-negara Afrika untuk berbaik-baik dengan negeri China. Begitu juga hubungan China dengan negara-negara Timur Tengah yang pada satu masa dulu sepi tetapi dihidupkan secara bertahap-tahap oleh mendiang Perdana Menteri China Chou An Lai, seorang Perdana Menteri yang mempraktik diplomasi sehingga China kini sangat dihormati oleh negara-negara Arab terutamanya Republik Arab Mesir dan Arab Saudi.

Adalah diharapkan bahawa lawatan Presiden China ini ke Malaysia akan dapat meningkatkan hubungan dua negara terutamanya dalam bidang ekonomi termasuklah perbankan, pelajaran tinggi dan lain-lain lagi.

Presiden China sempat membuat lawatan peribadi ke Melaka dan melawat masjid terapong di Bandar Melaka dan juga rumah Baba-nyonya di tengah-tengah bandar Melaka. Semasa mengunjungi masjid, Presiden China dapat melihat dengan mata kepalanya sendiri Selat Melaka dan kesibukannya dimana 80 ribu kapal-kapal dagang menggunakan selat ini. Beliau telah diberi taklimat mengenai pendaratan Almarhum Laksama Cheng Ho, sebanyak lima kali ke Melaka pada zaman kesultanan Melaka. Apabila ditanya oleh media tentang pandangan terhadap lawatan sulong ke Melaka ini, Presiden menjawab; ”Seeing Is Believing” atau bila tengok baru percaya.

Lawatan Presiden ini ke Kuala Lumpur dan Melaka dijangka akan membawa banyak keuntungan kepada sektor-sektor tertentu dalam ekonomi negara. Presiden telah melihat perkara-perkara yang luar biasa di Malaysia terutamanya kedudukkan semua rakyat berbilang bangsa hidup bersatu dengan aman. Beliau tidak pun diganggu dengan perkara-perkara yang kerap berlaku di negara-negara lain seperti demontrasi atau pemaparan sentimen-sentimen anti Republik Rakyat China Perjalanan beliau dari Kuala Lumpur ke Melaka mungkin mencetuskan satu perasaan bahawa Malaysia dan pemimpinnya termasuk YAB. Perdana Menteri Dato’ Sri Najib benar-benar berjaya menyatukan rakyat berteraskan ”1 Malaysia” .

Wira mengalu-alukan kedatangan Presiden Republik Rakyat China ini dan lawatan yang penuh kemesraan ini memberi peluang kita untuk mengimbaukan kembali hubungan Raja China dan Raja Melayu seperti terdapat dapat buku Sejarah Melayu.




No comments: