Friday, November 13, 2009

DEDAHKAN SIAPA DALANG YANG CUBA ROSAKKAN HUBUNGAN MALAYSIA - INDONESIA?

Oleh : Pemikir MM

Pendedahan oleh Menteri Luar Malaysia di Parlimen bahawa ada unsur ketiga yang cuba mengeruhkan hubungan Malaysia – Indonesia adalah satu sesuatu yang menarik. Kegiatan jahat seperti ini adalah bukan baharu malah telah berlaku beberapa tahun dahulu dimana ujud personaliti-personaliti tertentu di Indonesia dan Malaysia, yang mempunyai hubungan sulit dengan pihak tertentu di Amerika Syarikat. Pada suatu masa dahulu, Amien Rais seorang pemimpin, parti di Indonesia cuba datang berkempen untuk DSAI di Pilihan Raya Kecil kawasan Parlimen Permatang Pauh. Pak Gus Durm mantan-Presiden Indonesia, pun menyibuk membuat kenyataan-kenyataan yang boleh dianggap sebagai campur tangan dalam rumah tangga Malaysia.

MP Sepang, Dato’ Seri Mohd Zin Mohamad, di Parlimen pada 11 November 2009, meminta Menteri Luar Malaysia, Datuk Seri Anifah Aman memaklumkan kepada Parlimen elemen-elemen yang disyakki cuba merenggangkan hubungan Kuala Lumpur-Jakarta. Beliau berpendapat bahawa perkara ini perlu di jawab supaya mereka-mereka yang tidak bertanggungjawab ini dihindar dari mengulangkan tindakan-tindakan kotor yang tidak berkepentingan kepada kedua-dua negara.

Pemerhati berpendapat bahawa perkara ini mungkin kecil bagi setengah pihak tetapi sekiranya dibiarkan tanpa tindakan, ia boleh menjadi bibit ke arah merosakkan keakraban dua rumpun bangsa Melayu di rantau nusantara.

Adalah elok sekiranya Parlimen dimaklumkan tentang perkara ini demi kebaikan Malaysia dari segi jangka panjang.



No comments: