Tuesday, November 17, 2009

MANTAN MP KOTA BHARU TEMU HINDRAF DI SINGAPURA

Oleh : Pemikir MM

Media baru sibuk mewar-warkan pertemuan Datuk Zaid Ibrahim (PR) dengan Pengerusi Hindraf, P.Waythamoorthy, di Singapura. Kenapa ini berlaku di Singapura? Ini adalah kerana Moorthy tidak dapat masuk ke Malaysia kerana pasport beliau telah dibatalkan. Beliau kini bermastautin di London dengan menggunakan dokumen perjalanan yang keluarkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Datuk Zaid menemui ahli Hindraf ini untuk membincangkan peranan Hindraf dalam PR terutamanya, konteks Pilihan Raya Umum ke-12. Zaid mempunyai agenda untuk memenangi hati dan minda kaum India yang sudah mula hilang keyakinan terhadap kepimpinan pembangkang yang diketehui oleh MP Permatang Pauh. Fenomena hilang keyakinan ini boleh menjejas kedudukkan masa depan pembangkang untuk berkuasa sebagai Kerajaan Altenatif . MP Permatang Pauh sangat-sangat memerlukan sokongan terutamanya dari pengundi-pengundi India dan Cina supaya beliau dapat menjadi Perdana Menteri Malaysia. Azam untuk menjadi PM Malaysia ini masih membara di dalam hati MB Permatang Pauh walaupun beliau mempunyai rekod peribadi yang negatif.

Pemerhati berpendapat bahawa Dato’ Zaid terus hilang pedoman dan kerana malu, beliau tidak sanggup balik kepangkal jalan. Apa yang beliau dapat dari memperjuangkan niat satu orang dari Permatang Pauh yang mementingkan diri sendiri? Datuk Zaid, bekas MP Kota Bharu, sebenarnya mencari publisiti dan memerlukan perhatian rakyat tetapi tidak kesampaian. Beliau seolah-olah bergerak seperti hantu raya yang tidak bertuan. Adalah dinasihatkan mantan MP ini berhentikan kerja-kerja yang tidak memberi manafaat dan tumpukan minda dan tenaga membetulkan diri sendiri dan meningkatkan mertabat ekonomi orang-orang Melayu, dan juga kaum-kaum lain.



No comments: