Tuesday, November 17, 2009

MP PERMATANG PAUH, PENASIHAT EKONOMI, AKAN BANKRAPKAN SELANGOR.....AWAS


Oleh : Pemikir MM

MP Permatang Pauh lagi sekali membuat kekecohan apabila beliau diberi jawatan sebagai Penasihat Ekonomi Kerajaan Negeri Selangor. Lantikan ini membolehkan beliau mendapat perlbagai kemudahan termasuk pejabat, kereta walaupun beliau dikatakan akan menerima bayaran RM1 bagi jawatan ini.

Pelbagai reaksi telah dipaparkan dalam internet dan juga media tempatan. Komen menarik dari berbagai segmen masyarakat bahawa perlantikan MP Permatang Pauh ini adalah satu tamparan kepada MB Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, yang juga seorang ahli Parlimen. Tan Sri menghadapi beberapa tekanan-tekanan termasuklah tidak menepati manifesto PKR/PR di Selangor, dan berlakunya bibit-bibit perpecahan dalam PR itu sendiri yang boleh meruntuhkan kuasa pembangkang di Selangor. Negeri Selangor ini merupakan benteng utama bagi PR (PKR/PAS/DAP). MP Permatang Pauh tidak sanggup melihat Selangor ini berpindah tangan kepada BN kerana kesilapan-kesilapan PR sendiri.

Kewibawaan Tan Sri Khalid dan kedudukkan PR di Selangor menjadi lebih tertekan apabila Adun Ulu Klang, Azmin Ali, lapor media 8.5 million saham yang diperolehi dengan cara yang tidak beretika. Adun ini memberitahu media bahawa segala kedudukkan asetnya dan isteri, telah pun lapor kepada kerajaan. Maka dengan itu tiada sebab perkara ini ditimbulkan. Adun ini menuduh bahawa ada pihak-pihak tertentu cuba memburuk-burukkan imejnya. Media mengatakan bahawa Adun ini telah mendapat mengumpul aset-aset semasa beliau bertugas sebagai Pegawai kepada MP Permatang Pauh yang pernah satu masu dulu memegang jawatan Menteri Kewangan Malaysia. Adun ini perlu bertenang dan buatlah laporan terbaru mengenai aset yang belum dilaporkan supaya beliau benar-benar telus dan berani mengadap kenyataan. Beliau adalah pemimpin utama dalam PKR dan tergolong dalam apa yang dikatakan bateri AAA iaitu Anwar, Azizah, Azmin.

Pemerhati berpendapat bahawa kedudukan MP Permatang Pauh sudah mula goyah dan keyakinan penyokong-penyokong terhadapnya sudah mula goyang. Harapan beliau selaku Penasihat kepada Negeri Selangor, adalah untuk menarik balik penyokong-penyokong termasuk kaum India dan Cina memihak kepada pembangkang. Apa yang berlaku di Pilihan Raya Kecil Bagan Pinang 2009 jelas menunjukkan bahawa pengundi-pengundi India khasnya sudah mula kecewa dengan MP Permatang Pauh kerana tidak menepati janji-janji beliau.

Adalah disyorkan bahawa penyokong-penyokong PKR Selangor tidak menelan bulat-bulat kata-kata dan tipu helah MP Permatang Pauh yang pada Januari 2010 akan dibicarakan di atas kes liwat yang sudah lama tertangguh. Kini beliau sedang sibuk menjaja nama Dato’ Zaid Ibrahim yang kononnya, mengambil tempat sebagai Presiden PKR.

No comments: