Friday, November 13, 2009

BAI'AH DISALAH GUNAKAN OLEH PAS

Oleh : Pemikir MM

PAS kini terperangkap dalam isu mengeluarkan arahan Bai’ah talak tiga terhadap isteri mereka yang dibuat di peringkat PAS Negeri. Dalam hal ini MP Shah Alam, Khalid Samad menjelaskan bahawa lafaz Bai’ah ini adalah satu pilihan peribadi dan sesiapa yang mahu mengukuhkan Bai’ah dicadang berbuat demikian.

Isu ini mendapat reaksi daripada beberapa pihak termasuk pemimpin-pemimpin Islam, ulama-ulama, cendekawan-cendekawan, kaum-kaum wanita dari semua bangsa, agama dan budaya. Wanita rata-rata, menentang keras pendirian PAS dalam hal ini yang dianggap sebagai satu penghinaan kepada wanita. Mereka meminta pihak yang tidak bertanggungjawab dari PAS ini untuk memberhentikan arahan tidak berfaedah yang mempunyai unsur-unsur politik songsang diamalkan oleh PAS.

Pengkritik-pengkritik juga berpendapat bahawa pucuk pimpinan tertinggi PAS seolah-olah kehilangan pedoman sehingga tidak dapat membeza yang baik dan sebaliknya. Menyalah Bai’ah untuk tujuan politik adalah sesuatu yang dianggap tidak bermoral dan rendah dan ini sekaligus memaparkan bahawa PAS sudah bankrap dengan ide-ide baru.

Masih belum terlewat untuk pucuk pimpinan PAS menarik balik pendirian sempit ini supaya tidak menjadi bahan tertawa oleh rakyat dan juga media-media antarabangsa. Fenomena ini bukanlah baru kerana calon PAS di Kelantan dalam kempen Pilihan Raya Umum 2008 pernah meminta pengundi-pengundi membuat cerai talak tiga oleh isteri yang tidak mengundi PAS. Gejala seperti ini agak bertentangan dengan budaya hidup semua orang-orang Melayu Islam di seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak. Pengundi-pengundi Melayu di Selangor, Melaka, Negeri Sembilan, Johor, Perak dan lain-lain kurang senang dengan sikap pemimpin-pemimpin PAS yang tidak menggunakan akal semasa berhujah. MP Shah Alam sepatutnya perlu mengawal diri dan mulut beliau dan menggunakannya untuk bertutur perkara-perkara yang baik.

No comments: