Wednesday, November 18, 2009

MAKHAMAH TINGGI MENOLAK RAYUAN SIVARASA UNTUK AKTIF DALAM BAR COUNCIL

Oleh : Pemikir MM

Hakim Makhamah Tinggi, Datuk Gopal Sri Ram, pada 17 November 2009 telah menolak rayuan MP Subang, Sivarasa Rasiah, untuk menyertai dan dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa Bar Council. Makhamah menolak rayuan Sivarasa yang juga Naib Presiden PKR, tentang dengan seksyen 46A (1), Legal Profession Act (LPA) 1976, dimana hasrat ini tidak boleh dibenarkan. Sivarasa anggap bahawa halangan terhadap beliau untuk aktif dalam Bar Council, adalah bertentangan dengan hak-hak yang terkandung dalam Perlembagaan.

Rayuan Sivarasa tidak dapat diterima oleh makhamah kerana Akta 1976 adalah jelas dimana sesiapa yang ada kedudukkan dalam parti politik atau juga ahli Dewan Parlimen / Dun, adalah tidak dibenarkan untuk memegang jawatan dalam Bar Council. Ini adalah untuk menjadikan Bar Council bebas daripada pengaruh politik. Sivarasa menerima keputusan makhamah.

Pemerhati berpendapat bahawa MP Subang seorang Lawyer benar-benar jahil mengenai undang-undang Malaysia. Beliau mungkin sudah dinasihatkan supaya tidak bertanding bagi jawatan dalam Bar Council kerana ia melanggar seksyen tertentu LPA. Malangnya, Sivarasa terus bersikap degil sehingga membawa kes ini ke peringkat Makhamah Rayuan. Tidakkah beliau faham ini membuang masa makhamah dan rakyat? Adalah dinasihatkan agar MP ini tumpukan tugas-tugas beliau membaiki kedudukkan pengundi-pengundi dan rakyat Subang. Kami difahamkan bahawa MP terlalu sibuk sehingga rakyat merungut tidak berpeluang bertemu dan berdailog dengan beliau. Sivarasa ini lebih sibuk mementingkan diri sendiri disamping mencari publisiti murah tanpa mengira kepentingan rakyat di kawasan Subang. Orang seperti ini janganlah dipilih lagi pada Pilihan Raya Umum akan datang.

No comments: