Thursday, November 19, 2009

EXCO SELANGOR BULI BADRUL HISHAM (ADUN BEBAS) DALAM DEWAN UNDANGAN

Oleh : Pemikir MM

Dewan Undangan Negeri Selangor tamat persidangannya pada selasa 17 November 2009. Dalam sesi Dewan itu Exco enggan menjawab soalan Adun Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah. Untuk makluman, Badrul Hisham merupakan Wakil Rakyat Bebas setelah keluar daripada PKR pada 20 Oktober 2009 dan bersedia menyokong Barisan Nasional .

Tindakan Exco Hal Ehwal Wanita, Kebajikan, Sains Teknologi, Inovasi dan Kebudayaan tidak mahu menjawab soalan tambahan Badrul, kononnya, mendakwa Badrul tidak menjalankan tugas sebagai Wakil Rakyat sejak 20 bulan lalu. YB. Rodziah Ismail, Exco, dengan sombongnya mengatakan bahawa Badrul telah gagal membawa sebarang perubahan di kawasan Dunnya. Sebenarnya, soalan yang dikemukakan oleh Badrul itu, mudah sangat, iaitu meminta kerajaan negeri memberi perhatian penuh perkhidmatan internet tanpa wayar di kawasan Pelabuhan Klang. Jawapan yang dibuat oleh Rodziah ialah buat masa ini perancangan khidmat internet masih ditahap perancangan dan dijangka bermula pada 2011.

Sebenarnya, adalah munasabah YB. Badrul menimbulkan isu ini kerana Kerajaan Selangor tidak prihatin terhadap keperluan setempat. Perkara seperti ini sepatutnya sudah lama dilakukan tetapi tidak diberi perhatian oleh Exco, sedangkan perkhidmatan internet ini perlu dipertingkatkan demi kebaikan warga Lembah Klang, amnya. Sebaliknya, Rodziah menggunakan kesempatan ini untuk menghentam Badrul yang memang bosan dengan pembohongan kerajaan Tan Sri Khalid Ibrahim yang sedang menghadapi krisis dalaman. Ini adalah satu perkembangan yang tidak wajar dan diamalkan oleh parti pembangkang yang perlu telus dalam pengurusan dan pentadbiran negeri.

Pemerhati berpendapat bahawa sikap ahli-ahli kerajaan pembangkang dalam Dun perlu didedahkan oleh internet dan media supaya isu-isu yang dibahaskan akan dapat diketahui rakyat.


No comments: