Wednesday, May 28, 2008

MP SIK PERLU TELITI SEBELUM BERHUJAH

MP Sik (PAS) mengucapkan terima kasih kerana diberi peluang berucap dalam perbahasan bajet tambahan oleh dewan. Beliau antara lainnya menyentuh nama-nama kementerian yang sentiasa berubah. Beliau tidak menyebut nama kementerian berkaitan tetapi beliau
merasakan kalau boleh perkara ini jangan dilakukan kerana ia akan menyukarkan rakyat untuk berhubung dengan kementerian terbabit.

Beliau juga menyentuh mengenai Kementerian Belia dan Sukan (KBS) yang pada pandangan beliau memberi tumpuan kepada sukan dan hiburan sahaja. Cara ini menjadikan belia pada masa ini akan hanyut. KBS tidak membuat apa-apa program untuk belia ini untuk aktiviti mereka akhirnya dikendalikan oleh badan-badan lain. Program seperti "Jom Heboh" juga tidak memberi manfaat kepada mereka kerana mereka tidak terlibat secara langsung dan tidak langsung. Ini menjadikan mereka kurang aktif. Beliau menyeru agar KPPKWM sama-sama mengambil berat tentang kedudukan belia-belia yang pada pandangan beliau tidak menentu.

Wakil MP sik sepatutnya mengetahui bahawa kewujudan Kementerian Belia dan Sukan adalah untuk memberi tumpuan dalam meningkatkan prestasi dan kesukanan. Tidakkah MP Sik mengetahui bahawa Malaysia telah banyak memenangi pingat emas di Sukan Sea Qorat yang lepas? Tidak kah beliau juga tahu bahawa Malaysia jaguh dalam sukan pelbagai kejohanan contohnya boling, squash, badminton, sukan akuatik dan lain-lain lagi?

No comments: