Thursday, May 29, 2008

KERAJAAN ATASI MASALAH PETROL DAN DIESEL

oleh : Pemuda Malaysia

Cadangan kerajaan untuk melaksanakan harga petrol dan diesel yang berlainan mengikut harga pasaran kepada kenderaan milik warga asing adalah satu cadangan yang bernas dan saya amat bersetuju dengan langkah kerajaan. Ini kerana, negara kita kerap dikunjungi oleh kenderaan asing daripada Thailand dan Singapura yang membeli petrol dan diesel lalu membawa masuk ke negara mereka kerana harga petrol dan diesel di Malaysia jauh lebih murah berbanding di negara mereka.

Sepatutnya langkah ini perlu dilaksanakan sejak dahulu lagi agar dapat memastikan hanya kenderaan milik warga Malaysia sahaja yang menikmati subsidi petrol dan diesel yang diberikan oleh kerajaan. Warga asing terutama daripada Singapura amat biadap dan tidak berhemah apabila memasuki Malaysia dan memandu dengan agak laju serta berbahaya di jalan raya negara kita. Kita harus mengajar warga asing yang biadap ini dengan mengenakan harga petrol mengikut harga pasaran dan memastikan hanya rakyat Malaysia sahaja yang benar-benar layak menikmati harga petrol dan diesel yang telah di subsidi.

Saya juga ingin mencadangkan kepada kerajaan, jika ingin membeli petrol ataupun diesel pengguna perlu menunjukkan MYKAD masing-masing, melihat kapasiti enjin sesebuah kereta serta memastikan no. plat kenderaan didaftarkan di Malaysia. Jika cadangan ini dipersetujui, dijangka semua rakyat Malaysia dapat menikmati harga petrol dan diesel pada kadar yang berpatutan.

No comments: