Thursday, May 29, 2008

BATU PENGHADANG CHERAS, PKR SELANGOR HARUS SELESAIKAN

MP Ipoh Timur (DAP) bertanya soalan kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) dalam perbahasan rang undang-undang dan bajet telah menimbulkan beberapa perkara. Beliau mengalu-alukan langkah untuk menjadikan pasukan polis sebagai sebuah pasukan 'world class' dan bebas rasuah. Pasukan polis telah menikmati kenaikan gaji dan umur persaraan.

Sebenarnya beliau bangkit untuk menimbulkan isu penghadang jalan di Cheras yang dibina semula oleh Syarikat Grand Saga. Didapati bahawa ada sekumpulan samseng mengawal serta memukul orang awam yang cuba mengalihkan batu penghadang.

MP Ipoh Timur mendapati polis tidak mengambil sebarang tindakan. Ini telah menimbulkan tanda tanya terhadap pasukan polis. Beliau juga membaca petikan yang menyatakan seorang awam telah dipukul oleh 20 anggota FRU. Beliau menyeru agar kabinet mengambil perhatian serius terhadap perkara ini.

Pemerhati berpendapat isu batu penghadang di sebatang jalan Cheras adalah isu yang melibatkan syarikat swasta dan perkara ini telah diputuskan oleh mahkamah bahawa Syarikat Grand Saga boleh meletak batu penghadang.

Perkara ini sepatutnya diselesaikan oleh kerajaan negeri Selangor dan ada baiknya MP Ipoh Timur berbincang terus dengan kerajaan negeri Selangor yang diketuai oleh Tan Sri Khalid Ibrahim.

Ternyata MP Ipoh Timur hanya ingin mencari publisiti murahan di sebalik isu ini juga semakin kuat MP Ipoh Timur melaungkan kes ini hanya akan menunjukkan kelemahan dan kebuntuan fikiran pemimpin PKR di Selangor.

No comments: