Thursday, October 28, 2010

PM MANMOHAN YAKIN RAKYAT INDIA AMAN DI MALAYSIA




OLEH MM

Lawatan Perdana Menteri India Manmohan Singh ke Malaysia mulai 27 Oktober merupakan satu peningkatan hubungan Kuala Lumpur dengan Delhi. Perdana menteri ini adalah sangat dihormati oleh rakyat di India kerana kepimpinan dan integritinya yang terserlah. Juga sebagai seorang pakar ekonomi berkelulusan dari Universiti Cambridge, beliau telah dapat membawa ekonomi India kepada satu tahap yang menjadi daya tarikan pelabur-pelabur masuk ke India dan sebaliknya.

Kini lawatannya di Malaysia sebagai membalas lawatan YB Perdana Menteri Dato’ Seri Najib akan membawa perubahan kepada hubungan dua hala Malaysia-India. Malaysia berharap bahawa perdagangan diantara Malaysia dengan India akan membawa keuntungan berjumlah 45 Bilion ringgit menjelang 2015.

Kehadiran perdana menteri India ini juga sangat dinanti-nantikan oleh kaum rakyat Malaysia keturunan India. Selain daripada mengalu-alukan ketibaan Manmohan untuk bersama-sama dengan Dato’ Seri Najib melancarkan Little India, mereka berharap bahawa Perdana Menteri India ini dapat memihak sentimen mereka berkaitan dengan isu yang mereka hadapi.

Di dalam sidang akhbar kedua-dua Perdana Menteri pada 27 Oktober, Perdana Menteri India ini dengan jelasnya mengatakan bahawa Malaysia berupaya untuk menyelesaikan segala masalah yang dihadapi oleh rakyat India di Malaysia. Beliau tidak khuatir langsung tentang masa depan kaum India di Malaysia. Manmohan menaruh kepercayaan dan keyakinan sepenuhnya kepada Dato’ Seri Najib yang sentiasa perihatin dan berusaha untuk mengatasi masalah-masalah yang dihadapi oleh kaum India.

Perbincangan kedua pemimpin adalah menjurus kepada meningkat serta mengukuhkan hubungan kedua-dua negara disamping memperbanyakkan lagi kolaborasi diantara kedua-dua kerajaan yang telahpun mempunyai hubungan yang beratus-ratus tahun.

No comments: