Friday, October 29, 2010

Pembangkang mula bertelagah

PKR dakwa SAPP tak mampu bawa isu nasional, Yong tidak patut dipilih
SANDAKAN: Pembangkang yang sebelum ini membuat perjanjian lisan tidak akan mengkritik satu sama lain dalam misi merebut kerusi Parlimen Batu Sapi, mula bertelagah apabila PKR menganggap Parti Maju Sabah (SAPP) pimpinan Datuk Yong Teck Lee, bukanlah parti yang harus dipilih pada 4 November ini.

Meskipun kedua-dua parti itu sebelum ini bersetuju akan sama-sama berganding bahu untuk menjatuhkan Barisan Nasional (BN), kini sudah bermusuh apabila Pengarah Pilihan Raya PKR, Fuziah Salleh mendakwa SAPP hanya layak bersuara di Dewan Undangan Negeri (DUN).

Fuziah mendakwa pengundi tidak harus memberikan kepercayaan kepada Yong kerana parti itu tidak mampu membawa isu nasional berbanding PKR yang sudah membuktikan kemampuannya di Parlimen. "SAPP tidak mampu membawa isu nasional," katanya pada sidang media yang turut dihadiri calon PKR, Ansari Abdullah di Pejabat PKR Cabang Batu Sapi di Bandar Ramai-Ramai di sini, semalam.
Ditanya sama ada kenyataannya itu mempamerkan sifat pertelagahan dengan SAPP, Fuziah berkata: "Tidak ada perjanjian antara kami dengan SAPP. Kami mencadangkan SAPP menyertai pakatan pembangkang, tetapi mereka enggan. Jika SAPP menerima tawaran kami menyertai pakatan pembangkang, kami sedia memberi laluan kepada mereka bertanding satu lawan satu dengan BN,” katanya.
Diminta menjelaskan maksud kenyataannya, Fuziah mendakwa, Yong sebelum ini pernah mengeluarkan kenyataan bahawa PKR adalah parti `huru-hara.' Bagaimanapun, ditanya di mana Yong membuat kenyataan itu sama ada dalam ceramah atau sebagainya, Fuziah menjawab: "Itu kenyataan dia (Yong)." Sebelum kedua-dua parti itu mengumumkan calon masing-masing, SAPP dan PKR mengadakan rundingan di Ibu Pejabat SAPP di Luyang, Kota Kinabalu. Bagaimanapun, rundingan itu gagal mencapai kata sepakat untuk melawan BN satu lawan satu.
-Berita Harian Online, 29 Oktober 2010-

No comments: