Thursday, October 28, 2010

AWAS BATU API DI BATU SAPI


OLEH MM

Kini pilihanraya kecil akan membuktikan bahawa demokrasi adalah amalan jitu kerajaan Malaysia. Pengundi-pengundi di Batu Sapi berpeluang memilih wakil parlimen mereka selepas ia dikosongkan apabila Dato’ Edmund Chong meninggal dunia. Calon pilihan Batu Sapi kali ini adalah Datin Linda Tsen Thau Lin balu kepada Dato’ Edmund Chong Ket Wah. Datin Linda adalah calon yang paling sesuai untuk meneruskan perjuangan BN di Batu Sapi dan BN berkeyakinan penuh bahawa Datin akan menjadi seorang MP yang perihatin.

Datin akan ditentang oleh 2 calon pembangkang iaitu Datuk Yong Teck Lee, Presiden Parti Maju Sabah, (SAPP) dan seorang lagi ialah daripada PKR Tuaran, Ansari Abdullah, juga seorang peguam.

Calon PKR di Batu Sapi merupakan pilihan MP Permatang Pauh. Yang anehnya, PKR sepatutnya tidak bertanding di Batu Sapi tetapi mengambil kesempatan kerana majoriti pengundi adalah orang-orang Melayu. Disini jelas menunjukkan kemiripan rasis pucuk pimpinan PKR. Ini juga merupakan 1 tren yang tidak sihat yang juga PKR lakukan semasa Pilihanraya kecil Parlimen Hulu Selangor apabila ia meletakkan calon Dato’ Zaid Ibrahim kononnya untuk memikat hati pengundi-pengundi Melayu. PKR gagal di Hulu Selangor apabila calon BN dari MIC menang dalam pilihanraya itu dengan sokongan pengundi-pengundi Melayu.

Pkr sebenarnya mempunyai niat buruk untuk menyemai kekeliruan dikalangan pengundi Batu Sapi dengan memilih orang Melayu untuk bertanding. Cara ini juga digunakan di pilihanraya kecil yang lain sebelum ini. Dan ini perlu dibendung sebelum keterlaluan. Taktik menggunakan kaum atau ras dalam pilihanraya kecil ini dianggap keterlaluan. MP Permatang Pauh cuba meniup sentimen benci dan cauvenisme untuk loncat ke Putrajaya. Pengundi-pengundi perlu sedar supaya tidak tertipu apabila mengundi nanti.

Kini beliau cuba mengungkit perkara 20 termasuklah Borneonisasi iaitu Sabah untuk Sabah. Tidakkah beliau sedar bahawa Sabah dalam Malaysia dan kini meperjuangkan tentang kemakmuran dan kedaulatan Malaysia? Tetapi beliau akan menggunakan isu ini untuk menjadi populis bagi mencapai matlamat sempit walaupun beliau sedar bahawa rakyat Sabah tidak mudah diperlekehkan.

Pengundi-pengundi perlu awas tentang niat busuk MP Permatang Pauh dan jangan mudah dipesongkan oleh putarbelit beliau dan penyokong-penyokong di Batu Sapi.

No comments: