Wednesday, October 20, 2010

DR. HOO KE PING MENGGUNAKAN ANALOGI SRI LANKA

OLEH MM
Pensyarah universiti tempatan Dr. Hoo Ke Ping dalam hujahnya di RTM 1 diberita malam tadi, 19 Oktober telah dapat memberi satu analisa yang membuka mata. Beliau yakin bahawa hanya Barisan Nasional bertunggakkan UMNO boleh menjamin perpaduan dan kemajuan rakyat semua lapisan dan bangsa di Malaysia. Perpecahan tidak akan menjadi Malaysia maju, malahan memporakperndakan lagi lanskap politik semasa.

Beliau menjelaskan bahawa dibawah pemerintahan Barisan Nasional sejak 1957 telah membawa Malaysia ke satu tahap kemajuan dari semua segi yang dianggap luarbiasa. Kedudukan Bumiputera khasnya dari segi sosial dan ekonomi telah melonjak dengan positifnya dalam masa 50 tahun sejak merdeka. Kini kedudukan Bumiputera dari segi ekonomi telah mencapai tahap yang memberangsangkan.

Dr. Hoo mengatakan bahawa sekiranya UMNO tidak memerintah, besar kemungkinan wujudnya senario Sri Lanka di Malaysia. Satu ketika dahulu Sri Lanka telah menghadapi isu keselamatan dan keamanan yang runcing apabila berlakunya perpecahan etnik dan membawa kepada situasi peperangan diantara Tamil Tigers dan tentera kerajaan selama beberapa tahun. Kini Tamil Tigers yang dianggap tidak wujud selepas dilumpuhkan secara total oleh kerajaan sekarang.

Pandangan Dr. Hoo adalah jelas dan ini perlu diambil iktibar oleh semua rakyat. Hanya Barisan Nasional sahaja yang boleh menerajui negara ini disamping memacu program ekonomi untuk kepentingan semua rakyat pada masa akan datang.

No comments: