Friday, April 2, 2010

MP LEMBAH PANTAI (YB NURIZZAH) GAGAL DI DEWAN. MP MUDA PERLU BELAJAR LAGI


Oleh : Pemikir MM

MP Lembah Pantai dalam ucapannya di Parlimen menimbulkan beberapa perkara termasuklah berkaitan dengan kehakiman. Beliau juga merujuk kepada laporan bertajuk Justice In Jeopardy 2000. Semua orang sudah baca buku ini termasuk ahli-ahli parlimen. Kandungannya bukanlah baru malahan ia adalah outdated.

MP Nurizzah Anwar sepatutnya membaca serta meneliti perkembangan terbaharu dalam kehakiman termasuklah mengenai pembahagian kuasa (separation of powers) yang Malaysia telah mengamalkannya sejak merdeka lagi. Disyorkan MP melihat buku-buku berkaitan dengan kerajaan di United Kingdom di mana jelas terdapat maklumat mengenai pembahagian kuasa. Elemen ini juga menjadi asas kepada kerajaan Malaysia. Jika dibandingkan dengan negara-negara Komenwealth, Pelaksanaan pembahagian kuasa ini adalah yang terbaik di Malaysia.

Apa yang dicerita oleh MP dalam dewan hanya bertujuan untuk mengelirukan ahli-ahli dewan dan juga pemerhati-pemerhati yang berlegar di lobi parlimen. Ini merupakan satu publicity stunt yang juga dilakukan oleh ketua pembangkang parlimen. Taktiknya serupa hanya isunya berlainan.

MP sepatutnya ikhlas apabila berbincang dengan speech writer yang membuat ucapan beliau untuk parlimen. Ia tidak meyakinkan kerana ini adalah penulisan orang lain yang tidak akan mengambarkan niat sebenar mana-mana pembaca termasuk MP sendiri. Beliau akan hanya menulis apa yang patut YB. bentangkan dalam parlimen. Jadi apa yang berlaku dalam parlimen hanya cacian yang dikedepankan oleh MP bukan maklumat-maklumat yang membina supaya rakyat dapat menepatinya.

Pemerhati berpendapat bahawa potensi YB telah dicemarkan oleh beberapa orang yang berkepentingan. Ini sekali gus keyakinan orang terhadap MP turut terhakis.

Adalah elok bahawa YB diam sahaja dalam parlimen daripada bercakap bukan-bukan di mana orang-orang muda tidak menerima maklumat yang dilontarkan dalam dewan.

No comments: