Friday, April 2, 2010

MAJORITI SOKONG KETUA PEMBANGKANG DIRUJUK KE JAWATANKUASA HAK DAN KEBEBASAN PARLIMEN

Oleh : Pemikir MM

Ketua Pembangkang terus mendapat tekanan dalam dewan kerana terperangkap akibat ujahnya sendiri. Beliau menyentuh perkara-perkara ikut sesuka hati tanpa beringat bahawa tidak semestinya apa yang disebut itu adalah benar. Beliau seharusnya berjaga-jaga semasa bercakap sambil mencaci. Untuk makluman, kerja yang paling senang adalah menjadi tukang caci.

Kenapalah beliau ini dengan tiada berfikir membuat kenyataan-kenyataan yang tidak ada asas? Kenapa beliau memperkecil-kecilkan 1 Malaysia? Sebagai ketua pembangkang, beliau sepatutnya matang dan dapat memberi pandangan-pandangan yang betul-betul berguna kepada rakyat. Kalau berhujah 3 jam dalam parlimen tanpa syor-syor positif, ini dinamakan membuang masa ahli dewan.

1 Malaysia telah pun diterima rakyat. Rata-rata rakyat suka dengan konsep ini dan ini dikukuhkan lagi dengan pendekatan terbaharu YB Perdana Menteri iaitu pelancaran (MEB) atau Model Ekonomi Baru. Semua pembangkang senyap-senyap menerima konsep ini. Mereka khuatir bahawa 1 Malaysia dan (MEB) akan menjadikan pembangkang tidak popular dan terus tewas besar dalam PRU Ke-13. Jadi mereka ini termasuk ketua pembangkang membuat bising dalam dewan cuba menyemai perasaan benci dalam hati dan minda rakyat terhadap 1 Malaysia. Mereka-mereka ini termasuklah Lim Kit Siang mengutarakan Middle Malaysia yang menyerupai Malaysian-Malaysia yang tidak berasaskan perlembagaan dan rukun negara. Perkara ini telah ditolak rakyat.

Ketua Pembangkang jelas sudah tiada isu lagi tetapi cuba cari ruang umpama syaitan, untuk menggoda rakyat membenci 1 Malaysia. Kini beliau kaitkan isu ini dengan Israel. Beliau mengatakan 1 Malaysia ini seperti 1 Israel. Rakyat tidak dapat menerimanya kerana pertama, dari segi geografi Malaysia adalah jauh dari Israel. Negeri Zionist tidak minat langsung dengan Malaysia kerana ia tahu Malaysia adalah negeri Islam yang sangat kebal. Hanya Malaysia sahajalah yang tidak melayan Israel yang sentiasa cemburu kepada kehebatan Malaysia sebagai negara berkecuali dan Islamik. Malaysia berani menolak niat Israel untuk masuk ke negara ini. Malahan, Israel berjaya mewujudkan kedutaan-kedutaannya di Bangkok, Singapura, Sri Lanka, India, Manila, Myammar dan di negeri-negeri lain, tetapi gagal berbuat demikian di Malaysia.

Ketua pembangkang perlu tahu bahawa Malaysia adalah konsisten dalam pelaksanaan dasar luarnya. Jelas bahawa Malaysia tidak mudah berbaik-baik dengan Israel selagi isu Baitulmuqadis dan Juruselam tidak dapat diselesaikan.

Pemerhati berpendapat bahawa kena pada masanya ketua pembangkang ini diambil tindakan tegas oleh parlimen. Perkara ini sepatutnya sudah dibuat lama lagi tetapi peluang yang diberi oleh parlimen kepada ketua pembangkang telah disalahgunakan. Ini juga dilakukan oleh ahli-ahli pembangkang dalam dewan yang sangka mereka kebal dan tidak boleh diapa-apakan. Ini berlaku dalam dewan DUN Perak baru-baru ini. Perkara ini elok dihentikan dan ketua pembangkang harus sedar bahawa segala tindakan terhadapnya dalam parlimen adalah kerana perbuatan beliau sendiri yang tidak akur kepada peraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh dewan.

Pemerhati menyokong penuh segala tindakan yang akan diambil oleh parlimen terhadap ketua pembangkang nanti.



No comments: