Wednesday, September 1, 2010

KHATIB YANG TIDAK JAHIL?

Oleh: ATH

Zakaria Ahmad, khatib yang membaca doa khutbah solat Jumaat dengan menyebut nama Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng melenting apabila dikatakan jahil kerana menggugurkan nama SPB Yang Di-Pertuan Agong tetapi sebaliknya berdoa untuk Ketua Menteri Pulau Pinang itu.

Zakaria menegaskan beliau tidak jahil tetapi mengaku hanya cara dan tempat beliau berdoa itu adalah silap dengan erti kata lain pendekatannya tidak betul. Tidakkah ini merupakan sifat orang yang jahil? Buat silap itu bermakna kita jahil. Jahil ertinya bodoh dan tidak mengetahui. Contoh lain ialah cara memakai kasut. Kalau kita meletakkan kasut di atas kepala dan bukan memakainya di kaki, bukankah itu namanya jahil? Jika masih tidak mengaku perbuatan itu adalah kerana jahil, apa lagi ayat yang sesuai untuk dikaitkan dengan perbuatan tersebut?

Dikatakan bahawa saudara Zakaria ini merupakan lulusan salah sebuah universiti Islam yang terkemuka dari luar negara dalam bidang pengajian Islam. Beliau bukan calang-calang orang kerana berpengetahuan dan mendalami bidang agama Islam. Namun mengapa pula dia boleh silap pendekatan cara dan adab berdoa sebagai seorang muslim?

Namun begitu saya berpandangan bahawa beliau bersikap sedemikian kerana banyak sebab-musababnya.
1) Sifat fanatik kepada sesuatu puak ataupun seseorang. Dalam hal ini kita melihat betapa fanatiknya beliau terhadap parti khususnya PAS dan DAP di Pulau Pinang.
2) Dia jahil tetapi tidak mengaku jahil kerana ego. Orang seperti ini sebenarnya, “pandai tak boleh diikut, bodoh tak boleh diajar”.

Fikirkanlah sama ada beliau ini seorang lulusan atau lepasan…

No comments: