Monday, August 30, 2010

DAP TIDAK FAHAM BUDAYA ISLAM

OLEH: Pemikir
Sejak kebelakangan ini, politik di Selangor telah membingungkan rakyat apabila seorang ahli politik bukan Islam memberi tazkirah di ruang solat surau Al-Huda Kajang, Selangor. Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, adalah memang benar hukum Islam membenarkan bukan Islam memasuki masjid atau surau, tetapi didalam kes ini ia ada unsur politik dan peraturan jelas sudah dikeluarkan mengenainya. Perintah DYMM Sultan Selangor melarang aktiviti unsur politik di tempat beribadat umat Islam demi kepentingan Ummah.

Yang menjadi isu disini adalah tindakan Ahli Parlimen Serdang (DAP) didapati membuat sesuatu tindakan yang dianggap tidak menghormati titah DYMM. Jelas bahawa niat MP tersebut mempunyai tujuan politik. Ini bertentangan dengan perinsip-perinsip pengwujudan masjid termasuklah untuk beribadat dan mendalami ilmu agama Islam.

Disini menunjukkan bahawa DAP keseluruhannya, dan MP tersebut khasnya, tidak faham budaya Islam. Pelancong-pelancong yang melawat masjid-masjid terutamanya Masjid Negara, pun lebih arif tentang budaya masjid. Masjid telah menyediakan pakaian lengkap untuk pelancong-pelancong wanita bukan Islam sebelum memasuki masjid. Kita tidak pernah mendengar apa-apa masalah di Masjid Negara. Tetapi di surau Al-Huda telah berlaku sesuatu yang tidak elok dilihat dan dibaca.

Kepada Ahli-ahli DAP yang bukan Islam, hendaklah faham tentang adab-adab memasuki surau atau masjid. Perbuatan yang samada sengaja atau tidak boleh mencemar Islam, perlu dielakkan. Kenyataan-kenyataan dari PAS yang mempertahankan tindakan biadap Ahli Parlimen berkenaan mempunyai motif politik.

Pihak DAP perlu sensitif dan jangan cuba bermain api berkaitan dengan agama Islam khususnya kerana ia boleh membawa kesan sampingan yang negatif. Bersyukurlah kita bahawa Malaysia mempunyai sikap toleransi yang tinggi tetapi ini janganlah diambil kesempatan oleh DAP.

DAP seharusnya melihat di negara-negara lain seperti di India, Pakistan dan juga di negara-negara barat. Orang-orang Islam, terutamanya di India, mudah bertindak ganas apabila berlaku pencemaran oleh pihak2 tertentu terhadap masjid-masjid.

1 comment:

1Malaysia Maju said...

Setuju dengan penulis, setelah 50 tahun UMNO masih tidak faham budaya Islam. Di harap ulamak ulamak muda di dalam UMNO dapat mengilap kembali kecermilangan, kegimilangan dan terbilangan UMNO.