Wednesday, September 1, 2010

Namewee sengaja timbul isu perkauman, tak belajar kesilapan lalu

TERDETIK di hati saya mengenai Namewee apabila mengeluarkan kenyataan bahawa tindakannya melagukan makian, menunjukkan isyarat lucah dan menghina agama Islam adalah untuk menarik perhatian masyarakat. Atau beliau anggap orang Melayu bodoh apabila beliau menyebut video klip itu dibuat bagi mempertahankan Perlembagaan dan mengutuk sesiapa yang tidak menghormati usaha Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membina negara 1Malaysia.

Apa akan jadi dengan konsep 1Malaysia jika semua rakyat Malaysia melagukan dan menyanyikan cacian serta makian di atas setiap fitnah dan isu yang disensasikan.

Sebelum Namewee memuatnaikkan ‘karya agung menghina Melayunya’ itu, sebagai seorang yang terpelajar dan bertanggungjawab, beliau sepatutnya menyelidik terlebih dulu kebenaran fitnah rasis yang dilemparkan kepada seorang pengetua sekolah serta isu remeh yang disensasikan kerana banyak blog yang menyiarkan cerita sebenar di sebalik fitnah yang sengaja dilemparkan untuk mengeruhkan keharmonian kaum di negara ini. Beratus-ratus pengetua termasuk bukan Islam menasihati pelajar bukan Islam supaya menghormati pelajar Islam yang berpuasa malah ada pengetua bukan Islam yang memarahi pelajar bukan Islam kerana bersubahat membeli makanan kepada pelajar Islam.
Jika benar Namewee seorang yang menentang rasisme dan cintakan kedamaian di negara ini, mengapa tidak ada lagu untuk mereka yang mempertikaikan hak istimewa Bumiputera. Mengapa tiada lagu untuk pengkhianat surau. Di mana lagu untuk mereka yang sengaja membakar jambatan perpaduan antara kaum. Di mana lagu yang menyokong sekolah wawasan atau sekolah satu sistem, dan mengapa tidak dilagukan cacian terhadap pendemontrasi yang menggugat keamanan negara. Sedangkan untuk orang Melayu atau membabitkan Melayu, sentiasa ada lagu istimewa yang menusuk hingga ke jantung.
Walaupun beliau sudah menarik balik klip video itu, namun ia tidak dapat menghapuskan sakit hati orang Melayu dengan begitu mudah seperti dengan mudahnya beliau akan membuat satu lagi permohonan maaf. Bukan semua umat Islam mudah memaafkan Namewee atas penghinaan yang beliau lakukan dalam klip video Negarakuku. Hanya orang Melayu yang dungu tidak terguris apabila menonton klip video itu. Hati orang Melayu hanya akan terubat sekiranya Namewee dinyahkan dari negara ini.
NORHISYAM MOHAMAD
Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Kuala Kedah.
Sumber: Berita Harian (1 Sept. 2010)

No comments: